Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Uusi selvitys: Itä-Suomen kanavat kannattaa rakentaa



Kymijoen ja Mäntyharjun kanavat on mahdollista toteuttaa taloudellisesti järkevällä tavalla, katsoo Järvi-Suomen kanavat -neuvottelukunta.


Liikenneministeriö tyrmäsi Itä-Suomen kanavahankkeet kannattamattomina mietinnössään kesäkuussa. Kanavaparin hinnaksi arvioitiin tuolloin yli 8 miljardia markkaa.

Järvi-Suomen kanavat -neuvottelukunta on nyt teettänyt uuden selvityksen, jossa kanavat on mitoitettu pienemmän alustyypin, ns. DAS-aluksen mukaan.

Uuden mitoituksen ansiosta kanavien rakentamis- ja käyttökustannukset olisivat merkittävästi pienemmät ja hankkeiden hyöty-kustannussuhde oli parempi. Selvityksen ovat tehneet konsultit John Nelson ja Marion Price.

Nelson ja Price katsovat, että pitkällä aikavälillä olisi edullisinta kehittää alustyyppi, joka selviytyy itsenäisesti jääolosuhteissa. Suunnitteilla oleva DAS-alus on noin 90 metriä pitkä ja se pystyy jäänmurtoon ja virtaavan veden liikennöintiin.

Konsulttien mukaan kanavat olisivat syöttöreittejä Kotkan ja Haminan pääsatamiin ja uusi DAS-alus toimisi pelkästään sisävesien syöttöaluksena.


Suomi tarvitsee sisävesireitin merelle

Konsulttien mukaan Päijänteen vesistön yhdistäminen Saimaan vesistöön kasvattaisi nykyisiä kuljetusmääriä. Päijänteen seudun tehtaat sijaitsevat vesistöjen läheisyydessä, joten kanavien käyttö tarjoaisi teollisuudelle yksinkertaisemman ja edullisemman vaihtoehdon.

Samalla tavarakuljetusten siirtyminen teiltä ja rautateiltä sisävesikuljetuksiin vähentäisi päästöjä, onnettomuuksia ja teiden kulumista, laskevat konsultit.

- Suomen teollisuus tarvitsee tehokkaan ja kilpailua lisäävän sisävesireitin merelle. Ilman vaihtoehtoista ratkaisua neuvottelut Saimaan kanavan vuokrasopimuksesta tulevat olemaan hyvin yksipuolisia. Kanavat antaisivat merkittävän neuvotteluedun vuokrasopimuksen päättyessä 2013, korostavat konsultit.

Nelsonin ja Pricen mukaan kanavien rakentaminen ei tarkoittaisi välttämättä Saimaan kanavan sulkemista. Sen strateginen merkitys suhteessa kauppalaivastoon vähenisi, mutta muu toiminta voisi jatkua ja kehittyä ilman suuria investointeja.

Kanavaparin ansiosta avautuisi myös uusia mahdollisuuksia matkailun kehittämiseen.

Järvi-Suomen kanavat -neuvottelukunta jättää oman lausuntonsa liikenneministeriön mietintöön lokakuun alkuun mennessä. Hallitus ottanee kantaa kanavahankkeisiin vielä tämän vuoden aikana.

STT-IA
15.9.2000


Talous -sivulle