Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Verkkomainonnassa vielä paljon kehitettävää



Verkkoa käytetään Suomessa vielä enimmäkseen yritysten tiedonvälitykseen. Jotta käyttö lisääntyisi kaupankäynnissä, verkkomainonnan palvelua olisi pystyttävä kehittämään.


Tiedot käyvät ilmi torstaina julkistetusta Verkkomainonta Suomessa -tutkimuksesta. Suomen Verkkomediayhdistyksen tilaaman tutkimuksen on tehnyt LTT-tutkimus. Selvitys on tehty haastattelemalla pariakymmentä verkkomainonnan asiantuntijaa Suomessa ja Ruotsissa.

Tutkimuksen mukaan Suomessa tarvitaan mm. verkkomainonnan palveluketjun roolin selkiyttämistä ja uusia muotoja mainostaa. Ylipäätään pidetään tärkeänä, että perusedellytykset verkkomainonnan ostamiselle ja tekemiselle ovat kunnossa.

Tätä nykyä ongelmana on esimerkiksi se, että ei tiedetä, keneltä ostaa verkkomainontaa. Lisäksi sivuilla kävijöistä kaivattaisiin profiilitietoja. Tieto kävijämääristä ei siis riitä, vaan pitäisi tietää, minkä tyyppiset ihmiset käyvät sivuilla.

Myös kohdentamista pidetään hankalana. Tarvetta olisi tavoittaa esimerkiksi iäkkäämmät ihmiset tai 25-44-vuotiaat naiset. Lisäksi alalle kaivataan yhtenäisiä standardeja. Näihin kuuluu esimerkiksi koko.

Verkkomainonnan teon hintahaitaria moititaan liian leveäksi, joskin sen sanotaan olevan kohtuuhintaista muihin viestimiin verrattuna. Tyytyväisiä ei myöskään olla verkkomainonnan mittaamiseen ja tulosten seurantaan. Nykyisistä puutteista huolimatta verkon käytön uskotaan kasvavan merkittävästi.

Selvityksen mukaan Ruotsissa verkkomainonta on kehittyneempää kuin meillä. Saatavilla on mm. kolmannen osapuolen tuottamaa tutkimustietoa, ja verkkomainosten koolle on standardit. Naapurin toimintaa tukevat mm. suuremmat markkinat.

STT-MH
14.1.2000


Talous -sivulle