Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







USA:n liikenneministeriö kuuntelee lentomatkustajien kauhukertomukset



Lentämisestä on karissut viime vuosina siihen aikoinaan liittynyt hohto ja ylellisyys ainakin, jos matkustaa turistiluokassa.


Amerikkalaisten lentomatkustajien valitukset lentoyhtiöitä kohtaan ovat kasvaneet rajusti, lentoyhtiöiden väitetään kohtelevan matkustajiaan erittäin töykeästi ja välinpitämättömästi.

Matkalaukut ovat myöhässä tai hukassa, lento myöhässä tai peruutettu, koneet ylibuukattuja ja tiedotus matkustajille ongelmien syistä ontuu.

Yhdysvaltain liikenneministeriö on nyt luvannut ottaa ongelmat tosissaan. Ministeriö on avannut lentomatkustajille omat valituslinjat, lentoyhtiöiden aiheuttamista vaikeuksista voi kertoa kirjeitse, tietokoneen välityksellä, faxilla tai puhelimitse.

Matkustajien päänsäryt kirjataan ja valitusten perusteella pohditaan myöhemmin tänä vuonna, onko hallituksen syytä ryhtyä rustaamaan lentomatkustajien oikeudet takaavaa lakipakettia.
- Vihdoinkin matkustajilla on paikka, jonne viedä valituksensa, sanoo senaattori Ron Wynden.


Lentoyhtiöt luvanneet parantaa tapansa

Yhdysvaltain suuret lentoyhtiöt ovat moneen kertaan luvanneet, että ongelmat korjataan vapaaehtoisesti. Yhtiöt ovat sitoutuneet noudattamaan säännöstöä, joka tuli voimaan joulukuussa.

Siinä matkustajille luvattiin parempaa tiedotusta myöhästymisien syistä, matkatavaroiden nopeampaa käsittelyä ja halvimmat lippujen hinnat luvattiin pitää paremmin esillä.

Lentoyhtiöiden lupauksiin ei kuitenkaan luoteta, sillä koneet ovat jatkuvasti täpötäysiä eikä yhtiöiden tarvitse suinkaan houkutella matkustajia.

Turistiluokassa lentävien valitukset on helppo ohittaa olan kohautuksella, sillä lentoyhtiöiden tärkeysjärjestyksessä ykkösinä ovat business- ja ykkösluokissa matkustavat liikemiehet, joiden maksamilla lipunhinnoilla lentoyhtiöt pyörivät.


Kauhukertomuksia kentiltä

Northwest-lentoyhtiö on sitoutunut noudattamaan uutta, ystävällisempää politiikkaa, mutta sen uskottavuus sai kolhuja välittömästi.

Joulukuun lopulla täpötäyden vuoron matkustajia istutettiin Minneapolisin kentällä koneessa lähes neljä tuntia ennen kuin lento peruttiin ja matkustajat päästettiin ulos.

Seuraavana päivänä Northwestin vastuulla oleva kansainvälinen lento odotti Chicagossa kentällä kuusi tuntia, vasta sitten kiukusta kihisevät matkustajat pääsivät pois koneesta.

Molemmissa tapauksissa matkustajat syyttivät yhtiötä vastuunpakoilusta ja huonosta kohtelusta, yhtiön mielestä kaikki meni sääntöjen mukaan.

Lentovuorojen jatkuva liian täyteen myyminen aiheuttaa tilanteita, joissa matkustajia pakotetaan, tosin korvausta vastaan, siirtymään myöhemmille lennoille.

Yhtiöitä syytetään myös siitä, että ne peruuttavat viime tingassa puolityhjiä lentoja ja yhdistävät vuoroja saadakseen koneet täyteen. Lentoyhtiöt kiistävät kielletyn järjestelyn.

Jatkuvaa närää aiheuttaa myös se, että myöhästymisten syitä ei kerrota tai niistä suoranaisesti valehdellaan.

STT-MH
14.1.2000


Ulkomaat -sivulle