Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Makeisten kulutus kasvoi alkuvuonna



Suomalaiset ovat vuoden alusta panneet suun makeaksi entistä useammin. Suklaan ja karkkien kokonaiskulutus oli tammi-toukokuussa noin 20 miljoonaa kiloa, missä kasvua on viisi prosenttia viime vuoden vastaavan ajanjaksoon verrattuna.


Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana makeisten kulutuksessa oli vielä hurjempi nousu.

Elintarviketeollisuusliiton tilastojen mukaan tammi-maaliskuussa suklaata, lakritsia, pastilleja sekä sokerimakeisia eli irtokarkkeja ja toffeeta myytiin peräti viidennes enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

- Erityisesti alkuvuoden huimia kasvulukuja selitti makeisveron poisto, sillä tilaukset kaupoista teollisuudelle lisääntyivät, kun verollisia tuotteita ei tahdottu pitää varastossa. Veron poistuminen siirtyi kuluttajahintoihin hiljalleen kevään aikana, joten osittain halvemmat hinnat selittävät kulutuksen kasvua yhä, sanoo Makeis- ja keksiteollisuusyhdistyksen asiamies Lea Lastikka.

Mitään jättialennuksia vuoden vaihteessa poistunut makeisvero ei liene namujen hintoihin silti tuonut, sillä sitä perittiin vain 3,50 markka makeiskiloa kohti. Esimerkiksi sadan gramman suklaalevyn hinnassa makeisveron osuus oli alle 40 penniä.


Irtokarkit käyvät kaupaksi hyvin

Suurinta alkuvuoden kulutuksen kasvu on ollut irtokarkeissa ja makeispusseissa, mutta alle kymmenen prosentin kasvuun koko sokerimakeisten ryhmä tammi-toukokuussa jäi.

Irtokarkkeja, toffeeta ja muita perussokerisia syötiin alkuvuoden aikana noin viisi miljoonaa kiloa.

Suklaan kulutus on pysynyt enemmänkin viime vuoden tasolla, mutta myös lakritsia popsittiin viitisen prosenttia entistä enemmän. Kotimaan teollisuus valmisti silti suklaata 7,1 prosenttia enemmän kuluvan vuoden tammi-toukokuussa edellisvuoteen verrattuna.

Pienintä tuotannon kasvu oli pastilleissa, se lisääntyi edellisvuodesta vain 0,7 prosenttia.

- Karkkien irtomyynti on selvästi vilkastunut, kun niitä on laitettu esille oheistuotteina esimerkiksi videovuokraamoissa. Tarjonnan monipuolistuminen selittää varmasti osittain irtokarkkien menekin kasvua, Lastikka sanoo.

Vuositasolla jokainen suomalainen kuluttaa suklaata ja makeisia yhteensä jo yli 10 kiloa.

Kotimaisten ja ulkomaisten tuotteiden välillä makeiskulutuksen kasvussa ei ole ollut selviä eroja, vaikka tuontituotteet ovat peräti 40 prosenttia alan kokonaismyynnistä.

STT-IKK
14.7.2000


Talous -sivulle