Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Yksityistienpitäjille esitetään lisää harkinnanvaraa



Yksityisteitä ylläpitäville tiekunnille ehdotetaan lisää harkinnanvaraa tienpidon järjestämiseen ja kustannusten kattamiseen. Samalla nykykäytäntöjä halutaan kirjata lakiin.


Muutoksia tehtäisiin yksityistielakiin ja yleistielakiin. Hallitus päätti asiaa koskevasta lakiesityksestä torstaina. esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle ensi tiistaina.

Suomessa on 79 000 kilometriä yleisiä teitä ja yksityisiä teitä arviolta 280 000 kilometriä. Yksityisteiden osakkaat ja tiekunnat huolehtivat itse tien hallinnosta ja kunnossapidosta. Tielaitos tarjoaa yksityisteiden hallinnon ja tekniikan opastusta.

Haja-asutusalueiden väestön vähentyessä ja vanhentuessa vastuu yksityisteistä jää entistä harvemmille. Toisaalta kesämökkiasutus tuo monille yksityisteille uusia osakkaita. Lakimuutosten tarkoituksena on helpottaa tiekuntien ja tieosakkaiden yksityistienpidon sujumista saattamalla säädökset ajan tasalle.

Uudistus lisäisi jonkin verran tieosakkaiden kustannuksia. Uudessa laissa tiemaksu säilyisi ennallaan. Siihen voisi kuitenkin sisältyä samansuuruinen perusmaksu, joka perittäisiin kaikilta tieosakkailta tiekunnan enemmistöpäätöksellä.

Perusmaksu on tarkoitettu tiekunnan hallintokulujen kattamiseen, kuten kirjanpitoon ja kokousjärjestelyihin. Näin laki vastaisi nykykäytäntöä, jossa tiekunnat ovat vaihtelevasti perineet lakiin perustumattomia kiinteitä lisämaksuja.

Kuljetusmaksu muuttuisi käyttömaksuksi. Käyttömaksu perittäisiin silloin, kun tieosakas käyttää tietä tilapäisesti aiempaa enemmän (esimerkiksi avaa sorakuopan). Tällöin osakkaan tieyksiköitä ei tarvitsisi muuttaa.

Käyttömaksu voitaisiin periä myös sellaisilta tienkäyttäjiltä, jotka eivät ole tieosakkaita, mutta joilla on tienkäyttöoikeuksia. Tällaisia ovat mm. sähkö- tai maakaasuyhtiöt sekä ratsastustallit. Maksun suuruudesta voisivat osapuolet sopia keskenään.


Tien siirtäminen helpottuu

Lakiehdotuksen mukaan uuden tieosakkaan olisi osallistuttava aiemmin tehdyn tien rakentamiskustannuksiin, jos tie on tehty enintään viisitoista vuotta sitten.

Nykysäännösten mukaan aikaraja on kymmenen vuotta. Lakiin myös kirjattaisiin, että yksityistien liittymien rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksista vastaa nimenomaan liittyjä.

Nykyään haittaa aiheuttava tie voidaan siirtää ainoastaan siirtäjän oman kiinteistön alueella ja kustannuksella.

Lakimuutoksen myötä olisi mahdollista siirtää tie toisen maalle erityisestä syystä, esimerkiksi liikennemäärien kasvun tai liikenneturvallisuuden takia.

Jos siirto hyödyttäisi muitakin tieosakkaita, heidän olisi osallistuttava siirtokuluihin hyödyn mukaisessa suhteessa. Siirto voisi koskea myös puutavaran varastopaikkaa, autopaikkaa, venevalkamaa tai laituria.

Yksityistie tai tieliittymä voidaan joutua siirtämään tai lakkauttamaan myös yleisen tarpeen takia. Tällöin syynä voi olla esimerkiksi rautatien tasoristeyksen poistaminen. Lakiesityksen mukaan asiaa käsiteltäisiin yksityistietoimituksessa. Hakija maksaisi asianosaisten edunvalvontakulut.

Nykyisin uuden tien tekeminen toisen kiinteistön kautta omalle kiinteistölle ei saa haitata huomattavasti tien sijaintikiinteistöä. Lakiesityksen mukaan kulkuoikeus ei saisi haitata huomattavasti muidenkaan lähikiinteistöjen asumisviihtyvyyttä. Tällaista haittaa voi olla mm. melu tai pöly.


Tietoimitus voi olla alueellinen

Laissa olisi uutta alueellinen tietoimitus, jossa kaikki tietyllä laajemmalla alueella olevat yksityistiet käsiteltäisiin kokonaisuutena. Nykylaissa tietoimitus voi koskea vain yksittäistä tietä.

Uusi menettely olisi tarpeen, koska ajan kuluessa liikenneympäristö on saattanut muuttua huomattavasti. Alueellisessa tietoimituksessa selvitettäisiin koko alueen tieoikeudet ajan tasalle.

Alueellinen tietoimitus voisi tulla vireille myös kunnan tai maanmittaustoimiston aloitteesta. Valtio osallistuisi kustannuksiin, jos tietoimituksessa selkiytetään koko alueen kiinteistöjärjestelmää.

Tieosakkaat voivat valittaa tiemaksuista ja muista tiekunnan päätöksistä, jos ovat niihin tyytymättömiä. Nykyisin yksikin valitus lykkää kaikkien osakkaiden maksuja kunnes valitusviranomainen on päättänyt asiasta. Oikeuskäsittely voi kestää huomattavan kauan.

Tämän takia lakia halutaan muuttaa niin, että tiemaksut olisi mahdollista periä vireillä olevista valituksista huolimatta. Tiekunnan olisi kuitenkin palautettava liika maksu korkoineen, jos valitusviranomainen poistaa tai alentaa valituksen tekijän maksua.

Lakiesitys velvoittaisi kuntia poistamaan viiden vuoden kuluessa yksityistierekisteristä sellaiset asemakaava-alueen yksityiset tiet, jotka ovat nykyisin katuja. Kunnan tielautakuntaa koskeva säännös siirrettäisiin yleistielaista yksityistielakiin.

Tavoitteena on, että lakimuutokset ehtisivät tulla voimaan ensi vuoden alusta.

IA
13.10.2000


Kotimaa -sivulle