Uudet tyylit tulivat vaalitaistoihin
Äänestäjistä tulossa politiikan penkkiurheilijoita
Uusi tyyli ja uudet keinot ovat tulleet vaalikamppailuihin erityisesti nuoren sukupolven ehdokkaiden myötä.
Nuori ehdokas kertoo vaalimainoksissaan, mitä musiikkia hän
kuuntelee, missä juhlii, missä asuu ja kenen kanssa. Ja nuori
äänestäjä ymmärtää, kenen joukoissa ehdokas seisoo.
Toinen ehdokas järjestää ilmaisen lastenjuhlan. Se on hänen
tapansa kertoa, mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä.
Vaalikamppailujen uudet ilmiöt näkyvät Helsingin yliopiston
valtiotieteen laitoksella tehdyistä tutkimuksista, joissa on tutkittu
kolmia viime vaaleja: vuoden 1999 eduskunta- ja eurovaaleja
sekä tämän vuoden presidentinvaaleja.
Tilaa erilaisille tyylikokeiluille on professori Tuomo Martikaisen
mukaan syntynyt, kun puolueet ovat siirtyneet entistä enemmän
taka-alalle ja tiedotusvälineet määrittävät entistä enemmän sen,
mistä asioista puhutaan. Samalla äänestäjistä on tullut
eräänlaisia penkkiurheilijoita politiikan katsomossa.
- Sieltä he hurraavat ehdokkaille ja ovat kannustamassa heitä
mitä hurjempiin temppuihin, Martikainen kuvaili muutosta - kuten
hän totesi - hieman provokatorisesti.
Helsinkiläisten nuorten eduskuntavaaliehdokkaiden kamppailua
tutkinut Reetta Räty sanoo, ettei uutta toimintatapaa pidä nähdä
vain politiikan viihteellistymisenä.
- Voi olla kaikkien etu, että poliittisia viestejä välitetään kielellä,
jota sekä poliitikot että äänestäjät ymmärtävät.
Kolmannen luokan eurovaalit
Mitä vähemmän vaaleilla on merkitystä, sitä enemmän
vaalikamppailua käydään irrallaan perinteisestä politiikasta. Näin
oli selvästi eurovaaleissa.
Eurovaaleja tutkineiden Susan Sundellin, Ulla Lummen ja Villiina Hellstenin mielestä voidaankin puhua tärkeysluokaltaan
kolmannen asteen vaaleista. Vaaliasetelma oli poliittisesti
yhdentekevä ja puolueet välttelivät keskustelemasta
Eurooppa-asioista.
Presidentinvaalissa tilanne oli jo toisenlainen. Äänestäjät kokivat,
että presidentin valinnalla on merkitystä, ja parhaiten menestyivät
politiikan ammattilaiset, kuten vaaleja tutkinut Hanna Wass totesi.
Martikaisen mukaan presidentinvaaleissa näkyikin se, että
politiikan ydinasiat tulevat parhaiten esiin silloin, kun vaaleja
pidetään todella merkittävinä.
Arvokkuutta kampanjointiin
Yksittäisten ehdokkaiden kampanjoinnin korostuminen ja uudet tyylit vaalikamppailussa eivät ole kuitenkaan purreet äänestäjiin
niin paljon, että äänestysaktiivisuuden lasku olisi pysähtynyt.
Martikainen arveli, että ilman uudenlaisia yrityksiä tilanne voisi olla
vieläkin huonompi.
Martikainen ei ollut pelkästään ilahtunut uusista ilmiöistä. Hän
arveli, että ihmiset saattaisivat myös kaivata jonkinlaista
arvokkuutta politiikkaan.
- Nyt ehdokkaat tekevät mitä tahansa, mitä tiedotusvälineet
panevat heidät tekemään.
STT-IKK
13.10.2000
Politiikka -sivulle
|