Uudet valtuutetut avainasemassa
Kunnissa haetaan avointa kaavoituskulttuuria
Uusilla kunnanvaltuutetuilla on edessään tuhannen taalan paikka: he voivat avata kuntien kaavoituspolitiikan saloja kuntalaisille ja kertoa heille avautuneiden vaikutuskanavien mahdollisuuksista.
Valtuutetuilla itsellään on myös aiempaa enemmän valtaa. He päättävät kunnan rakentamista ja maankäyttöä ohjaavista yleis- ja asemakaavoista, eikä päätöksiä enää alisteta valtion viranomaisen vahvistettavaksi.
Avoimuutta ja valtuuston valtaa lisäävä maankäyttö- ja
rakennuslaki on ollut voimassa vuoden vaihteesta lähtien.
Monissa kunnissa on jo lähdetty muuttamaan totuttuja
käytäntöjä - mutta ei kaikissa.
- Uuden työtavan pesiytyminen kuntiin on paljon kiinni uusista
valtuutetuista, korostaa kuntien käytäntöihin perehtynyt
yliarkkitehti Ritva Laine Kuntaliitosta.
Valtuutetut ovat avainasemassa valittaessa, keskustellaanko kunnissa
kuntalaisten kanssa vai ei, ja saako avoin kaavoituskulttuuri
ylipäänsä jalansijaa kunnassa.
Ehdotukset varhaisvaiheessa
Uusi laki aikaisti kuntalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa
kaavoitukseen: ennen valitettiin lukkoon lyödystä kaavasta,
nyt kuntalaiset voivat sanoa sanansa valmistelun
alkuvaiheessa.
Uutta on muun muassa se, että laki velvoittaa kuntaa
tiedottamaan kaavoituksen alkamisesta niille, joita se koskee.
Tiedotus hoituu ensisijaisesti vähintään kerran vuodessa
julkaistavassa kaavoituskatsauksessa. Osallisille pitää myös
järjestää mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun.
Kaavoituksen etenemisestä ja osallistumismahdollisuuksista
kertoo parhaiten osallistumis- ja arviointisuunnitelma, jonka laki
velvoittaa kunnan tekemään silloin kun kaavatyö alkaa.
Kaikki tasot sitoutettava
Laki joutuu tulikokeeseen viimeistään siinä vaiheessa, kun
jotakin kiisteltyä rakennushanketta lähdetään viemään
eteenpäin. Kaava- ja rakentamispäätöksiin herkästi liitetyn
kähminnän mahdollisuudet ovat Laineen mielestä aiempaa
pienemmät.
Lain voimalla ei voida kuitenkaan häivyttää monenlaisia
taloudellisia intressejä, joita väistämättä liittyy kaavoitukseen
ja rakentamiseen.
Laine korostaakin, että luottamushenkilöiden
lisäksi kunnan viranhaltijoilla on vastuu siitä, että avoimuus
säilyy ja kuntalaisten osallistuminen kaavoitukseen toteutuu
oikeasti.
- Koko kunnan organisaation kunnanjohtajaa myöten on
toimittava samansuuntaisesti. Kaavoittaja ei voi yksin vastata
lain toteuttamisesta, Laine sanoo.
Pelkoa kaavoituksen jumiutumisesta
Uutta toimintatapaa ei synny, elleivät kuntalaisetkin muuta ajattelutapojaan. Kuntalaisilla on omat helmasyntinsä: mielipiteet ja ehdotukset halutaan saada sellaisenaan läpi. Kuntalaisten pelätäänkin jumiuttavan kaavojen etenemisen.
Laine hälventää pelkoja huomauttamalla, että mielipiteet on
otettava neuvottelujen ja keskustelujen pohjaksi.
Laine arvioi realistisesti, että uusien käytäntöjen omaksuminen
kaikissa Suomen kunnissa vie vuosia. On kuntia, joissa
kaavoitukseen liittyvät menneisyyden rasitteet hidastavat
muutosta.
- Eräs kaavoittaja kuvasi tulehtunutta tilannetta kunnassa
siten, että jos hän ottaa kynän käteen, joku alkaa saman tien
laatia valitusta, kertoo Laine.
* * *
Kunnat päättävät lähiympäristöstä yleis- ja asemakaavoissa
Kaavoituksella määritetään, mihin sijoitetaan esimerkiksi
asuinalueita, katuja, teitä, tehtaita, kauppoja ja viheralueita.
Kaavoissa myös osoitetaan, mitä saa rakentaa, mihin ja millä
tavalla.
Kunnat päättävät lähiympäristöstä yleis- ja asemakaavoissa.
Yleiskaava kattaa yleensä kunnan koko alueen. Kunnat voivat
laatia myös yhteisen yleiskaavan. Yleiskaava saa sitovat
oikeusvaikutukset kunnan päätöksellä.
Yleiskaavatasolla tehdään isot ratkaisut, esimerkiksi se, mihin
asutusalue sijoitetaan. Asemakaavat määräävät rakentamisen
yksityiskohdista, kuten rakennusten kerrosmäärästä.
Asemakaavat hyväksyy kunnanvaltuusto tai lautakunta.
Vanhan rakennuslain aikaiset asema-, ranta- ja
rakennuskaavat yhdistyivät vuoden alusta asemakaavaksi.
Rannoille laaditaankin nykyisin ranta-asemakaavoja.
Laaja-alaisin kaava on maakuntakaava, joka korvasi vanhan
seutukaavan. Maakuntakaavoituksessa vaikutetaan esimerkiksi
uusien taajamien ja liikenteen pääväylien sijoittumiseen.
Maakuntakaavan laatii maakunnan liitto, ja sen hyväksyy liiton
liittovaltuusto. Kaavan vahvistaa ympäristöministeriö.
STT-IA
13.10.2000
Politiikka -sivulle
|