|
Makeistehdas menestyy hulluilla ideoilla Tanskan makeisteollisuuden "paha poika" BonBon on vakiinnuttanut asemansa Pohjolan karkkimarkkinoilla. Tehdas tunnetaan Suomessakin hassunnimisistä makeispusseistaan kuten Koiran pöräykset, Murkun lirut ja Linnun löysät. Yhtiö ponkaisi 1990-luvun taitteessa esiin räväkällä mainonnalla, joka koetteli hyvän maun rajoja. Alatyylisiä tuotenimiä on nyttemmin hieman siistitty, mutta asenne on ennallaan. - Olemme markkinoilla haastajan asemassa. Pidämme tästä roolista ja aiomme jatkaakin näin, naurahtaa BonBonin vientipäällikkö Claus Byrum, 33. BonBonin huumorihenkiset tuotteet vetoavat ala-aste- ja tarhaikäisiin. Yhtiö panostaa eritoten koviin sokerimakeisiin ja sekoitepusseihin, joiden markkinaosuus on kasvanut niin Tanskassa kuin Suomessakin viime vuosina. Yhtiön menestystarinaa jatkaa huvipuisto BonBon-Land, joka perustettiin makeistehtaan kylkeen vuonna 1992. Huvipuiston yleisömäärä on kasvanut jatkuvasti ja yltää tänä vuonna ennätysmäisesti noin 600 000 kävijään.
Alatyyli mainoskikaksi
BonBonin menestyksen taustalla on värikäs idealinko, toimitusjohtaja Michael Spangsberg. Makeistehtailija sai idiksen hullunkurisesta tuoteperheestä pojaltaan, jolle hän vei kotiin karkkeja koemaisteltavaksi. Kuusivuotias kossi ei tykännyt yhtään maistiaisista, vaan morkkasi niiden maistuvan "koiran pieruilta". Ahaa-elämyksen saanut isä päätti valjastaa alatyylin ilmaukset mainoskikaksi, mistä yhtiön markkinointiosasto ei ollut lainkaan hyvillään. Pilaat maineesi ja tuhoat bisneksesi, Spangsbergia varoiteltiin. - Tv:n piirrosmainoksessa esiintyi koira, joka pieraisee näyttävästi. Kampanjasta seurasi shokkivaikutus markkinoilla - yhdessä yössä kaikki halusivat tuotteitamme. Jättimenekin vuoksi jouduttiin peruuttamaan työntekijöiden kesälomatkin, muistelee Byrum.
Teemapuistosta iso namumainos
BonBonin tuotannosta puolet suuntautuu vientiin, pääasiassa Pohjoismaihin. Helsinkiläisen maahantuoja Alfmix Oy:n mukaan BonBonilla on noin kolmen prosentin siivu Suomen sokerimakeismarkkinoista. Merkittävimpiä tuotteita ovat sekoitepussit Kaatissäkki ja Hurlumhej Mix. BonBon-huvipuistosta on puolestaan varttunut jo Tanskan neljänneksi suosituin turistikohde. Suomalaiset ovat vierailijatilastoissa viidenneksi suurin kansallisuusryhmä. Teemapuiston mainosarvo on hyödynnetty tehokkaasti. Yli 100 000 neliömetrin alueella lystinpitolaitteet on nimetty ja rakennettu karkkipussihahmojen varaan. Kohderyhmänä ovat perheet ja niiden 3-12-vuotiaat lapset.
Rahoittajat eivät uskoneetItse huvipuistolla on varsin bonbonmainen syntytarina. Tehtaalla oli vaikeuksia vastaanottaa koululaisten kasvavia vierailuryhmiä, joten tuotantolaitoksen kupeeseen päätettiin perustaa pieni myymälä ja leikkikenttä. Ttehtaan ympärillä riitti rakentamattomia peltoalueita, joten ajatus ryöstäytyi kokonaisen huvipuiston pystyttämiseen. - Meitä pidettiin silloinkin hulluina. Rahoittajat eivät uskoneet, että huvipuistoa kannattaa rakentaa tänne ei-minnekään, muistelee vientipäällikkö Byrum. Hän viittaa yhtiön tyyssijaan "huitsin nevadassa", pikkupaikkakunnalla nimeltä Holme-Olstrup. Tehdas ja huvipuisto sijaitsevat vajaan tunnin ajomatkan päässä Kööpenhaminasta lounaaseen. Vientipäällikkö Byrum aprikoi jo ääneen, toimisiko karkkipuistoidea Suomessakin. Tanskalaisfirmalla on jo yhteistyötä Helsingissä - keskellä Linnanmäkeä toimii BonBonin piskuinen karkkitalo-myymälä.
Mikä BonBon?
STT-IKK
|