Tielaitosuudistus etenee - henkilöstökysymyksistä neuvotellaan
Tienpito kokonaisuudessaan kilpailun piiriin
Tielaitoksen iso uudistus eteni aimo askeleen tiistaina, kun hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi laitoksen muuttamisen liikelaitokseksi. Uudistuksen vuoksi luvassa on lisää kilpailua alalle. Vastedes koko tienpito teiden hoitoa myöten tulee kilpailun piiriin.
Tielaitosuudistuksella on isot heijastusvaikutukset
tielaitoksen henkilöstöön sekä alan markkinoihin.
Nyt pohditaan, miten "ylijäämät" työllistetään ja
miten varmistetaan terve kilpailu.
Tällä haavaa tiehallinnossa on 1 100 ihmistä ja
teiden tuotannossa noin 5 000 ihmistä.
Uudistusta ajava liikenneministeriö lähtee siitä,
että neljän vuoden siirtymäajan jälkeen tiehallinto
työllistää noin 900 ihmistä ja tuotanto 3 500.
Luonnollisen poistuman kautta tiehallinnosta
arvioidaan vähenevän 200 ja tuotannosta 1 500
henkilöä.
Lopuille noin 500 ihmiselle liikenneministeriö
suunnittelee erilaisia sopimuksia. Ministeriö
vakuuttaa, ettei irtisanomisiin ryhdytä.
Läpinäkyvyys kunniaan
Tielaitosuudistus on tarkoitus toteuttaa
lopulliseen muotoonsa neljän vuoden
siirtymäkautena. Tänä aikana tielaitoksen oma
tietuotanto voi nykyiseen tapaansa saada
tiehallinnolta ns. neuvottelu-urakoita. Näistä ei
käydä kilpailua, vaan hinta sovitaan.
Yksityiset maanrakentajat kilpailuviraston tavoin
ovat epäilleet, että osa neuvottelu-urakoista
saaduista tuloista valuu tielaitoksen tekemiin
kilpailutarjouksiin. Kilpailijoiden mielestä tielaitos
on tehnyt urakkatarjouksia alihintaan.
Maanrakentajien mielestä neuvottelu-urakat,
samoin kuin tielaitoksen muut urakat on oltava
julkisia niin kauan kuin neuvottelu-urakoita
tehdään eli koko siirtymäkauden ajan.
- Antavathan pörssiyhtiötkin tietoja
toiminnastaan, miksei siis valtion omistama
liikelaitos, Maarakentajien keskusliiton
toimitusjohtaja Olavi Mettälä sanoo.
Alan markkinat 20 mrd
Tähän asti tielaitoksen reviiriin ovat kuuluneet
yleisten teiden suunnittelu, rakentaminen ja
kunnossapito. Valtio on kilpailuttanut joitakin
isoja tieurakoita, mutta esimerkiksi teiden hoito
on ollut kilpailun ulkopuolella.
Uudistuksen läpimenon jälkeen kaikki tienpidon
toiminnot kilpailutetaan. Vastapainoksi tielaitos
voi osallistua kuntien ja yksityisten teiden
rakentamiseen.
Tosin tielaitos on jo tähänkin asti
tehnyt töitä kunnille ja yksityisille.
Viime vuonna laitoksen ulkopuolisen toiminnan
arvo oli parisataa miljoonaa.
Kone- ja kuoma-autoyrittäjiä on huolestuttanut
se, että iso valtion liikelaitos tulee heidän
markkinoilleen, siis muuhunkin kuin tienpitoon.
Viranomaispuolella vakuutetaan, ettei valtiosta
tule häirikköä markkinoille. Pyrkimys on edetä
asiassa niin, etteivät maarakennusalan yrittäjät
ajaudu konkurssiin tämän muutoksen takia.
Kilpailutilanteesta huolissaan olevat yrittäjät
esittävät, että tielaitoksen toimiala rajattaisiin
nykyiselle toimialalle. Jos näin ei käy, he vaativat,
että neljän vuoden siirtymäajasta luovutaan ja
tielaitoksen toimialan laajennus rajataan selvästi
määriteltyihin maa- ja vesirakentamisen
kohteisiin.
Maa- ja vesirakentamisen markkinat ovat noin 20
miljardia markkaa, josta teiden rakentaminen ja
ylläpito ovat noin neljä miljardia markkaa.
Kilpailuvirasto mielissään tielaitosuudistuksesta
Tielaitoksen liikelaitostaminen on juuri sitä, mitä
kilpailuvirasto on ajanut. Virasto on jo pitkään
vaatinut tielaitoksen yhtiöittämistä ja
liikelaitostaminen on askel tähän suuntaan.
Liikenneministeri Olli-Pekka Heinosen (kok.)
mukaan hallitus tukee liikelaitosuudistusta, mutta
ei aio yhtiöittää liikelaitosta.
Kilpailuvirasto on ollut huolissaan mm. siitä, että
tielaitos on kilpailuttanut vain pienen osan
töistään. Siksi talouspoliittisen
ministerivaliokunnan päätös otettiin ilolla
vastaan, sillä liikelaitostaminen merkitsee koko
tienpidon tuomista kilpailun piiriin ylimenokauden
päätyttyä.
Tutkimuspäällikkö Juhani Pennanen
kilpailuvirastosta ei halua ottaa kantaa siihen,
miten perustettavan liikelaitoksen toimiala pitäisi
rajata ylimenokauden jälkeen. Jos omistaja
haluaa liikelaitoksen toimintaa rajata, se voi sen
tehdä.
Hänen mukaansa on varsin ymmärrettävää,
ettei esimerkiksi haluta, että liikelaitos laajenisi
markkinoille, joille sen kyvyt eivät riitä.
Ylimenokausi on Pennasen mukaan eri juttu.
- Sen aikana liikelaitoksen toimiala pitäisi rajata
tienpitoon ja siihen liittyvien palveluiden
tuottamiseen, hän sanoo.
Tällä haavaa tielaitoksen reviiriin kuuluvat
yleisten teiden suunnittelu, rakentaminen ja
kunnossapito.
Kilpailuttamisen lisäämisellä voi Pennasen
mukaan olla myös merkittävä työllisyysvaikutus.
Näin käy, jos tienpidon määrärahoja ei supisteta
ja kilpailuttamisesta syntyvät kustannussäästöt
sijoitetaan maa- ja vesirakennusalalle.
- On laskettu, että 300 miljoonan markan säästöt
vastaavat tuhatta työpaikkaa, hän sanoo.
Tielaitos on itse laskenut, että kilpailuttamisella
voidaan saada noin 200 miljoonan markan
vuosisäästöt.
STT-MH
11.2.2000
Politiikka -sivulle
|