Savonlinnassa alkaa ainutlaatuinen rautatiesillan uudistustyö
Ratahallintokeskus uudistaa Kyrönsalmen rautatiekääntösillan Savonlinnassa. Siltahanke käsittää muun muassa sillan vanhentuneen mekaanisen kääntökoneiston vaihtamisen kaukokäyttöiseksi ja uuden pintakäsittelyn.
Korjausoperaatiota voidaan kutsua
ainutlaatuiseksi, sillä pintakäsittelyä varten noin
40 metriä pitkä ja yli 50 tonnia painava sillan
kääntöosa irrotetaan ja se "uitetaan" noin 3,5
kilometrin päässä sijaitsevaan urakoitsijan halliin.
Vastaavaa operaatiota ei tiettävästi ole aiemmin
Suomessa tehty.
- Käytännössä kääntyvä osa siirretään kolmella
autonosturilla proomuun ja koko systeemi
kuljetetaan sisälle halliimme. Työhön on arvioitu
menevän kymmenisen tuntia, kertoo
toimitusjohtaja Timo Partanen Ässätekniikka
Oy:stä.
Kääntyvän osan poisviemiseen päädyttiin osittain
olosuhde-etujen ja työturvallisuustekijöiden takia.
Tärkein vaikutin oli kuitenkin ympäristölliset
tekijät, sillä hiekkapuhalluksessa arvioidaan
syntyvän puhallusjätettä 40-50 tonnia.
- Tällä menetelmällä varmistetaan se, että
hiekkapuhalluksessa syntyvä jäte ei pääse
vesistöön, sanoo ylitarkastaja Seppo Salo
Ratahallintokeskuksesta.
Kääntösillan korjaustyön yhteydessä uusitaan
myös kevyen liikenteen väylä. Jalankulkijat ja
pyöräilijät joutuvat siltatöiden ajan kulkemaan
maantiesillan kautta.
Siltahankkeen kustannusarvio on kaikkiaan noin
2,5 miljoonaa markkaa.
Junat korvataan linja-autoilla
Sillan uudistustyöt alkavat 14. helmikuuta ja ne
valmistuvat kesäkuun alussa. Tänä aikana
henkilöjunat Savonlinnan ja Parikkalan välillä
korvataan linja-autokuljetuksilla. Linja-autojen
ajoajat ovat puolisen tuntia pidemmät kuin
junilla.
VR:n tunnuksin varustetut linja-autot pysähtyvät
vain rautatieasemilla ja niillä seisakkeilla, joilla
junatkin pysähtyvät. Linja-autoihin kelpaavat
samat liput kuin juniin. Konduktöörit kulkevat
linja-autojen mukana ja myyvät myös
matkalippuja.
- Polkupyöriä ja lemmikkieläimiä ei linja-autoissa
kuitenkaan voi kuljettaa, muistuttaa
asemapäällikkö Juha Tolkki VR Osakeyhtiöstä.
Tavarajunat liikennöivät siltatyön ajan
vaihtoehtoisia reittejä. Niistä sovitaan
asiakaskohtaisesti.
Eniten avattu rautatiesilta
Kyrönsalmen rautatiekääntösilta on valmistunut
vuonna 1908. Vuonna 1935 silta sai
maantiekannen, ja silta toimi yhdistettynä
rautatie- ja maantiesiltana vuoteen 1970 saakka.
Vuonna 1968 sillan kääntyvä osa siirrettiin
keskemmälle virtaa syväväylän rakentamisen takia
ja nykyisin silta on maamme eniten avattu
rautatiesilta.
Itä-Suomen vesioikeus on antanut vuonna 1994
luvan muuttaa rautatiesilta kiinteäksi. Silloin
kauko-ohjaussuunnitelmista luovuttiin.
Maantiesiltojen rakentamisen yhteydessä Tielaitos
suunnitteli avattavien siltojen ohjauksen
keskittämistä ja vuonna 1998 Ratahallintokeskus
päätti uusia kääntösillan koneistot ja liittyä
keskitettyyn ohjausjärjestelmään.
- Kaukokäyttöinen järjestelmä alentaa
käyttökustannuksia ja parantaa käyttövarmuutta,
uskoo Salo.
STT-MH
11.2.2000
Kotimaa -sivulle
|