Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Savonlinnassa alkaa ainutlaatuinen rautatiesillan uudistustyö



Ratahallintokeskus uudistaa Kyrönsalmen rautatiekääntösillan Savonlinnassa. Siltahanke käsittää muun muassa sillan vanhentuneen mekaanisen kääntökoneiston vaihtamisen kaukokäyttöiseksi ja uuden pintakäsittelyn.


Korjausoperaatiota voidaan kutsua ainutlaatuiseksi, sillä pintakäsittelyä varten noin 40 metriä pitkä ja yli 50 tonnia painava sillan kääntöosa irrotetaan ja se "uitetaan" noin 3,5 kilometrin päässä sijaitsevaan urakoitsijan halliin. Vastaavaa operaatiota ei tiettävästi ole aiemmin Suomessa tehty.

- Käytännössä kääntyvä osa siirretään kolmella autonosturilla proomuun ja koko systeemi kuljetetaan sisälle halliimme. Työhön on arvioitu menevän kymmenisen tuntia, kertoo toimitusjohtaja Timo Partanen Ässätekniikka Oy:stä.

Kääntyvän osan poisviemiseen päädyttiin osittain olosuhde-etujen ja työturvallisuustekijöiden takia. Tärkein vaikutin oli kuitenkin ympäristölliset tekijät, sillä hiekkapuhalluksessa arvioidaan syntyvän puhallusjätettä 40-50 tonnia.

- Tällä menetelmällä varmistetaan se, että hiekkapuhalluksessa syntyvä jäte ei pääse vesistöön, sanoo ylitarkastaja Seppo Salo Ratahallintokeskuksesta.

Kääntösillan korjaustyön yhteydessä uusitaan myös kevyen liikenteen väylä. Jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat siltatöiden ajan kulkemaan maantiesillan kautta.

Siltahankkeen kustannusarvio on kaikkiaan noin 2,5 miljoonaa markkaa.


Junat korvataan linja-autoilla

Sillan uudistustyöt alkavat 14. helmikuuta ja ne valmistuvat kesäkuun alussa. Tänä aikana henkilöjunat Savonlinnan ja Parikkalan välillä korvataan linja-autokuljetuksilla. Linja-autojen ajoajat ovat puolisen tuntia pidemmät kuin junilla.

VR:n tunnuksin varustetut linja-autot pysähtyvät vain rautatieasemilla ja niillä seisakkeilla, joilla junatkin pysähtyvät. Linja-autoihin kelpaavat samat liput kuin juniin. Konduktöörit kulkevat linja-autojen mukana ja myyvät myös matkalippuja.

- Polkupyöriä ja lemmikkieläimiä ei linja-autoissa kuitenkaan voi kuljettaa, muistuttaa asemapäällikkö Juha Tolkki VR Osakeyhtiöstä.

Tavarajunat liikennöivät siltatyön ajan vaihtoehtoisia reittejä. Niistä sovitaan asiakaskohtaisesti.


Eniten avattu rautatiesilta

Kyrönsalmen rautatiekääntösilta on valmistunut vuonna 1908. Vuonna 1935 silta sai maantiekannen, ja silta toimi yhdistettynä rautatie- ja maantiesiltana vuoteen 1970 saakka.

Vuonna 1968 sillan kääntyvä osa siirrettiin keskemmälle virtaa syväväylän rakentamisen takia ja nykyisin silta on maamme eniten avattu rautatiesilta.

Itä-Suomen vesioikeus on antanut vuonna 1994 luvan muuttaa rautatiesilta kiinteäksi. Silloin kauko-ohjaussuunnitelmista luovuttiin.

Maantiesiltojen rakentamisen yhteydessä Tielaitos suunnitteli avattavien siltojen ohjauksen keskittämistä ja vuonna 1998 Ratahallintokeskus päätti uusia kääntösillan koneistot ja liittyä keskitettyyn ohjausjärjestelmään.

- Kaukokäyttöinen järjestelmä alentaa käyttökustannuksia ja parantaa käyttövarmuutta, uskoo Salo.

STT-MH
11.2.2000


Kotimaa -sivulle