Koulu ja kirjasto eivät korvaa kotitietokonetta
Nuorten mediataidot tulevat kotoa
Kodin mediavarustus vaikuttaa yhä ratkaisevasti nuorten tapaan käyttää viestimiä.
Vaikka suomalaiskoulut on verkotettu ja kirjastoista
kaavaillaan yhä enemmän kaiken kansan
tietokeskuksia, ei yhteiskunnan apu vastaa
kotitietokonetta ja kotiin tilattua sanomalehteä,
kertoo Jyväskylän yliopistossa hiljattain kerätty
tutkimusaineisto.
Sen mukaan televisio ja lankapuhelimen käyttö
erottelevat nuoria kaikkein vähiten. Ne ovat lähes
kaikkien ulottuvilla ja niitä myös käytetään
jatkuvasti. Suurkuluttajat viettävät tv:n edessä
jopa 4-6 tuntia päivässä.
Dosentti Minna-Riitta Luukan johtaman
tutkimusryhmän kyselyyn vastasi loppuvuodesta
noin 700 Keski-Suomessa asuvaa 13-15- ja
17-19-vuotiasta nuorta. Aineisto on käsitelty
vasta alustavasti. Sitä täydennetään tarkemmilla
haastatteluilla syksyyn mennessä.
Verkkolehdet vielä
vieraita nuorille
Alustavat tulokset vahvistavat lehtitalojen huolet
aiheellisiksi. Lehteä lukee vain osa nuorista, ja
lähinnä vain ne, joille se tulee kotiin. Hekin
tyytyvät pääasiassa tv-ohjelmasivuihin ja
sarjakuviin.
Talous, politiikka tai pääkirjoitukset
eivät kiinnosta juuri ketään. Myös verkkolehdet
näyttävät jääneen nuorille yllättävän vieraiksi.
Yhteiskunnan asioita ei tosin seurata edes
televisiosta. Tv-uutiset yltävät niukin naukin
kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon vain
17-19-vuotiaiden poikien joukossa.
Yhtä vähän näyttää kiinnostavan nimenomaan
nuorille suunnattu viestintä. Sanomalehden
nuortenliitettä tai television nuortenohjelmia
seurataan vain ehkä jossakin iässä, ilmeisesti
paljon nuorempana kuin tekijät olettavat.
Sen
sijaan aikuisille ajatellut viihdesarjat tai huumori
keräävät nuoretkin joukolla tv:n ääreen.
Tietokoneoppi jää
koulussa irralliseksi
Internetissä liikkuu päivittäin vain noin joka
kymmenes keskisuomalainen nuori. Viikottain
verkossa piipahtaa kaksi kolmesta
13-19-vuotiaasta.
Tietokonetta näprätään esimerkiksi koulun
atk-luokissa ja joukkoviestintäänkin on tunneilla
tarkoitus tutustua, mutta Luukan mukaan opetus
vaikuttaa melko perinteiseltä ja irralliselta.
Tietokone, cd-romput ja Internet eivät vielä ole
päässeet osaksi oppimisen arkipäivää. Kirjastossa
tietokoneita käytti vastaajista vain aniharva.
Alustavat tulokset kertovat myös, että tytöt ja
pojat käyttävät viestimiä selvästi eri tavoin. Pojat
ovat jo omaksumassa tietokoneen osaksi
moninaista media-arkeaan ja hakevat sen avulla
niin tietoa, viihdettä kuin jännitystäkin.
Tytöille sen sijaan kirja on yhä tärkein tiedon
lähde. Myös viihdettä tai jännitystä etsitään
perinteisesti kirjoista, televisiosta tai lehdistä.
Tietokoneessa tärkeintä on sähköposti ja
chattisivut eli sosiaalinen kanssakäyminen.
Tytöt saavat
kännynsä nuorempina
Seuralliset tytöt aloittavat myös tekstiviestittelyn
poikia nuorempina. Tutkimusaineiston
13-15-vuotiaat pojat eivät vielä pahemmin
viestejä vaihtele, mutta 17-19-vuotiaat näpräävät
kännyä jo tyttöjen tahtiin.
Tytöille matkapuhelin
tosin hankitaankin varhemmin kuin pojille. Heihin
ehkä luotetaan enemmän, tai heistä ollaan
enemmän huolissaan.
Tutkimusaineisto osoittaa selvästi, että nuoret
jakautuvat median käyttäjinä jyrkästi eri
alakulttuureihin. Tutkijat arvelevat, että jako
vastaa musiikki- ja muita mieltymyksiä.
Esimerkiksi tietokonepelejä pelaavat
samanhenkiset poikaporukat yhdessä, ja
Internetissä viihtyvät jonkin erityisaiheen
harrastajat.
Eroja selittää paljolti nuorten vaihteleva
elämäntilanne. Osa 13-vuotiaista pojista
vaikuttaa vielä aidosti lapsilta, kun taas
18-19-vuotiaiden tyttöjen joukossa on jo
eronneita äitejä, Luukka muistuttaa.
STT-IA
11.2.2000
Ajassa -sivulle
|