Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Johtajat ovat valmiita tinkimään hyvinvoinnistaan yrityksensä vuoksi



Lähes joka toinen yritysjohtaja on valmis tinkimään hyvinvoinnistaan lisätäkseen yrityksensä menestystä.


Tämä käy ilmi Tapiola-yhtiöiden teettämästä tutkimuksesta, jossa haastateltiin 340:tä johtajaa. Haastatelluista kolme neljäsosaa oli omistajajohtajia ja loput ns. palkkajohtajia.

He toimivat erilaisissa yrityksissä, jotka työllistävät 5-200 ihmistä. Tutkimus tehtiin viime vuoden lopulla.

Johtajille lueteltiin kolme vaihtoehtoa, joista he saivat valita tärkeimmän hyvinvointitekijän. Vastaajista 44 prosenttia piti tärkeimpänä henkistä tasapainoa ja 41 prosenttia hyvää kuntoa ja terveyttä.

Menestyvän yritystoiminnan valitsi tärkeimmäksi joka kymmenes johtaja. Viisi prosenttia ei osannut valita.

Pahimpana hyvinvoinnin uhkana pidettiin terveyden horjumista (67 %). Muita uhkia olivat mm. vaikeudet yritystoiminnassa (17 %) ja ongelmat yksityisasioissa (8 %).

Tutkimus osoitti, että palkkajohtajat eivät pidä terveyden horjumista yhtä ongelmallisena kuin omistajajohtajat. - Tulos näyttäisi viittaavan siihen, että palkkajohtajilla on tarvittaessa varaa pitää sairaslomaa, mutta omistajajohtaja etenkin pienyrityksessä on kantava voima, josta kaikki on kiinni.

- Hänen sairastumisensa saattaa katkaista firman tulovirran. Niinpä omistajajohtajalla ei varmaankaan ole varaa antaa yksityisasioiden vaikuttaa, tulkitsee Tapiola-yhtiöiden varatoimitusjohtaja Juhani Heiskanen. Heiskanen esitteli tutkimusta Kuopiossa tiistaina.


Pienyrittäjälle yritys on elämäntapa

Työn ja työpaikan yhteys hyvinvointiin merkitsi tutkimuksen mukaan keskimääräistä vähemmän pienimpien yritysten päättäjille. Heiskanen tulkitsee tuloksen määrittelykysymykseksi.

- Pienyrittäjälle oma yritys iloineen ja suruineen on elämäntapa, ei hyvinvointiasia, hän sanoo. Suurimmissa yrityksissä päättäjät arvostivat keskimääräistä useammin pehmeitä asioita kuten perhettä, lapsia ja kotia.

- Heillä on siihen mahdollisuus, sillä mitä suurempi yritys on, sitä enemmän siinä on tukifunktioita. Kyllä pienyrittäjätkin varmasti perhettään arvostavat, mutta he eivät voi antaa sille niin isoa roolia.

Tutkimus liittyi Tapiola-yhtiöiden palvelujen tehostamishankkeeseen. Tapiola-yhtiöiden maksutulosta 75 prosenttia tulee yrityksiltä.

STT-IA
11.2.2000


Talous -sivulle