Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomen autokanta yhä iäkkäämpää



Vaikka Suomessa ajettiin jo vuoden 1998 lopulla EU:n iäkkäimmillä henkilöautoilla, maamme autokannan keski-ikä on kasvanut edelleen. Vuodenvaihteessa Suomen henkilöautot olivat keskimäärin 10,25 vuotta vanhoja. EU-vertailua viime vuodesta ei ole vielä tehty.


Vuoden 1998 lopulla Suomi otti autojen iässä kyseenalaisen EU:n ykkössijan Kreikalta. Tuolloin meillä ajettiin keskimäärin 10,2 vuotta vanhoilla henkilöautoilla, kun Kreikan vastaava luku oli tasan 10.

Esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa pikkuautojen keski-ikä oli loppuvuodesta 1998 noin 7 vuotta.

- Henkilöautojen korkea keski-ikä on ilman muuta syy huoleen. Se vaikuttaa kielteisesti sekä päästöihin että liikenneturvallisuuteen, myöntää Ajoneuvohallintokeskuksen rekisteröinti- ja verotuslinjan apulaisjohtaja Kari Willman.

Hänen mukaansa on tärkeää huomioida myös autojen poistoikä.
- Suomessa auto poistuu rekisteristä keskimäärin yli 18-vuotiaana. Näillä keliolosuhteilla tuon ikäluokan auto on jo hyvin vanha.


Meillä suljetut automarkkinat?

Wihlman arvioi, että Suomen autokannan ikääntymisen oleellinen syy on maamme autovero. Jos auto maksaa ostajalle meillä vaikkapa 200 000 markkaa, hinnasta noin toinen puoli kertyy verosta.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen luonnehtii Suomen autoveroa erittäin korkeaksi. Korkein hallinto-oikeus selvittääkin paraikaa, onko ulkomailta Suomeen tuotavien käytettyjen autojen autovero EU-säännösten mukainen.

- Koska ulkomailta tuotavien käytettyjen autojen verotus on niin kova, meillä on käytännössä suljetut automarkkinat. EU:n perusperiaate, tavaroiden vapaa liikkuvuus, ei toteudu tällä järjestelmällä autojen osalta, Nieminen tähdentää.


Autovanhus saastuttaa

Autoliiton Niemisen mukaan Suomen autokantaa kannattaisi nuorentaa autoveron remontilla.

- Jos uusien autojen hinnat laskisivat, tämä pudottaisi myös käytettyjen ajokkien hintoja. Autoliitto on suositellut myös vähärikkisten polttoaineiden selkeää veronalennusta. Se ohjaisi liiton mukaan sekä autonhankintaa että polttoaineen käyttöä ympäristöystävällisemmäksi.

Ajoneuvohallintokeskuksen Wihlman haluaa verrata myös Suomen autojen vuotuista käyttömaksua tapaan, jolla käyttömaksu peritään Saksassa.

Meillä uusien autojen käyttömaksu on korkeampi kuin vanhojen, mutta asia on ajateltu Saksassa toisin päin: siellä käyttömaksu kohoaa hyvinkin selvästi auton iän myötä.

Iäkkään auton korkeampaa käyttömaksua puoltaisi ainakin se, että vanhenevan auton päästöt kohoavat varsin selvästi.
- On arvioitu, että kymmentä vuotta vanhempi auto tuottaa joitakin päästöjä jopa sata kertaa enemmän kuin uusi ajoneuvo, Wihlman muistuttaa.

Vanhat autot aiheuttavatkin 90 prosenttia henkilöautoliikenteen päästöistä. Autoliiton mukaan uusien autojen säännellyt päästöt ovat nyt vain viisi prosenttia siitä mitä ne olivat vuosikymmen sitten.

Uusien ja vanhojen auton liikenneturvallisuudessa on siinäkin nykyisin merkittävä ero.

- Luistoeston järjestelmät ja ABS-jarrut alkavat olla jo vakiovarusteita myös keskitason perheautoissa. Samoin yleistymässä ovat turvakorit, airbagit sekä pyrotekniset turvavyön kiristimet, Autoliiton Nieminen alleviivaa.


Ajoneuvokanta kasvaa tasaisesti

Suomen ajoneuvokanta jatkaa tasaista kasvuaan. Ajoneuvoja oli maassamme viime vuoden lopussa lähes 115 000 enemmän kuin edellisessä vuodenvaihteessa.

Yhteensä ajoneuvoja oli 3,57 miljoonaa. Kasvua edellisvuoteen oli yli kolme prosenttia.

Henkilöautoja oli vuodenvaihteessa 2,07 miljoonaa. Niistä 53,2 prosenttia oli otettu käyttöön ennen vuotta 1990. Henkilöautoista vähäpäästöisten osuus oli nyt 42,7 prosenttia. STT-IA
11.2.2000


Kotimaa -sivulle