Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kauppa myy tänä vuonna 1,1 miljoonaa puhelinta

Neljällä viidestä matkapuhelin vuonna 2005



Suomalaisten innostus matkapuhelimiin ei osoita laantumisen merkkejä. Puhelinkauppiaat ennustavat, että viiden vuoden kuluttua neljällä suomalaisella viidestä on oma matkapuhelin.


Samalla puhelimen korvaushankintojen osuus matkapuhelinkaupasta kasvaa niin, että vuonna 2005 se kohoaa jo 95 prosenttiin, arvioi Elektroniikan tukkukauppiaiden toimitusjohtaja Pentti Karhu.

- Matkapuhelinpenetraatio nousee tämän vuoden aikana jo 70 prosenttiin, kun se viime vuoden lopussa oli 65 prosenttia. Vuonna 2005 Suomessa saavutetaan 80 prosentin matkapuhelinpenetraatio, arvioi Karhu tiistaina.

Se merkitsee tämänhetkisen väkiluvun perusteella noin 4,1 miljoonaa käytössä olevaa puhelinta. Uusi teknologia luo Karhun mukaan markkinoita kiihtyvää vauhtia. Näin puhelinkauppa jatkuu vilkkaana myös sen jälkeen, kun kaikilla vauvasta vaariin ja mummoon on oma matkapuhelin.

- Kypsillä markkinoilla vuotuinen myynnin volyymi lienee noin 1-1,5 miljoonaa laitetta. Tällöin laitteen keskimääräiseksi käyttöiäksi on arvioitu noin 3-4 vuotta, sanoi Karhu.

Markkinoiden kasvu tulee hänen mukaansa ennen muuta teknisesti edistyneistä päätelaitteista. Massatuotteiden osuus kaupan kokonaisarvosta laskee.

Karhun mukaan uusi tekniikka luo markkinoita kiihtyvää vauhtia. Nyt käytössä olevat yksikaistaiset GSM:t vaihdetaan kaksikaistaisiin puhelimiin ensi vuoteen mennessä, arvioi hän. Ja muutaman vuoden sisällä Nokia lupaa tuoda WAP-tekniikalla Internetin jokaiseen taskuun.

- Tulevaisuudessa alan erikoiskauppa elää teknisesti edistyneimpien laitteiden myynnillä. Lisäarvon luominen on avainsana. Lisäarvopalvelut saattaisivat olla esimerkiksi nettipohjaisia, sanoi Karhu.

Peruspuhelimet menevät hänen mukaansa yhä enemmän massajakeluun ja muuttuvat "jauhokaupan tavaraksi".


Hintojen lasku pysähtyy

Matkapuhelimien koko vuosikymmenen jatkunut hintojen lasku on uuden tekniikan nopean läpimurron vuoksi pysähtymässä.

Elektroniikkakauppiaat laskevat, että matkapuhelimien keskihinta nousee tänä vuonna 1 250 markkaan, kun se viime vuonna oli 1 190 markkaa.

Tammi-helmikuussa suomalaiset ostivat vajaat 132 000 matkapuhelinta, kun niitä vastaavaan aikaan vuosi sitten myytiin 137 000. Elektroniikan tukkukauppiaiden ennusteen mukaan koko vuoden matkapuhelinmyynti nousee 1,1 miljoonaan puhelimeen. Ennuste on 28 000 laitetta pienempi kuin viime vuoden toteutunut myynti.

Suomi siirtyi uuden vuosituhannen vaihduttua sataprosenttisesti digitaaliaikaan, ainakin jos matkapuhelimien myyntiä käytetään mittarina. Vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana ei nimittäin enää myyty ainuttakaan analogista matkapuhelinta. Käytössä niitä toki on edelleen.

Kaikista alkuvuoden aikana myydyistä matkapuhelimista 109 00 oli digitaalisia kaksitaajuuspuhelimia. Yksitaajuisia digitaalipuhelimia myytiin vajaat 23 000.

Matkapuhelinalan tekninen murros on Karhun mukaan johtanut siihen, että yli tuhannen matkapuhelimia myyvän vähittäiskaupan kenttä on käymistilassa.

Operaattorit hamuavat kilvan omia jakelukanavia ja kuluttaja-asiamies on antanut uhkasakkoja harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Ajoittain kilpailu on kytkykaupan kieltävästä lainsäädännöstä huolimatta päässyt kuumenemaan. Kilpailuviraston mukaan ei suoranaisia kilpailulain rikkomuksia ole kuitenkaan tapahtunut eikä liikenneministeriö ole osaltaan puuttunut mahdollisiin teletoimintalain rikkomuksiin, totesi Karhu.

Kun matkapuhelimien yleisyys edelleen kasvaa, supistuu uusien liittymien myynti korvausostojen kustannuksella. Samalla operaattoreiden tuki kaupalle jää korvausostojen osalta pois, mikä aiheuttaa erilaisia paineita jakelussa.

Karhun mukaan se saattaa merkitä sitä, että matkapuhelinkauppiaiden pudotuspeli on alkanut.

STT-MH
10.3.2000


Ajassa -sivulle