Matkakeskusten verkko alkaa syntyä
Suomen matkakeskusverkon ensimmäinen solmu valmistuu ensi keväänä Seinäjoelle. Tampereen ja Jyväskylän toteuttamispäätökset ovat tulossa, seuraavana odotellaan Kouvolan, Mikkelin ja Oulun toimia asiassa.
Maahamme aiotaan perustaa vuoteen 2005
mennessä 22 matkakeskusta, jotka kokoavat
kaiken joukkoliikenteen saman katon alle. Niissä
vaihdot, neuvonta, lipunmyynti ja jopa
rahtilähetykset onnistuisivat saman katon alla.
Liikenneministeriön vetämään hankkeeseen
osallistuu useita osapuolia, kuten kaupungit,
VR-Yhtymä, Matkahuolto Oy, Linja-autoliitto ja
Tielaitos.
- Pari vuotta on mennyt käynnistelyssä ja
suunnittelussa, ja nyt etenemme työvaiheeseen.
Yli 10 kaupungissa on suunnittelu käynnissä,
kertoo hankkeen vetäjä Seppo Öörni
liikenneministeriöstä.
Hän kuitenkin myöntää, että hanke ei ole edennyt
ilman vaikeuksia.
- Mukana on monia osapuolia,
eikä sopimuksia keskusten rahoittamisesta ja
ylläpidosta ole helppo tehdä. Myös kaavoitus tuo
mutkia matkaan.
Jyväskylä ja Tampere kirivät
Matkakeskuksista keskusteltiin Tampereella
pidetyssä seminaarissa keskiviikkona. Tampereen
kaupungilla ei ollut tilaisuudessa esittää valmista
sopimusta, kuten oli hiukan odoteltu.
Apulaiskaupunginjohtaja Esa Kotilahti kuitenkin
lupaili, että rakentamaan päästään mahdollisesti
ensi syksynä, ja valmiina oltaisiin ehkä vuonna
2002.
Rautatieaseman muuttaminen
matkakeskukseksi maksaa arviolta 50 miljoonaa
markkaa, lisäksi tulevat monet muut hankkeet
kuten uuden Rahapihankadun ja parkkiluolan
rakentaminen sekä ratapihan remontti.
Jyväskylässä halutaan viettää avajaisia jo vuonna
2001. Seuraavaksi on suunnitteilla yhdistetty
matkakeskus Kouvolaan ja Lappeenrantaan. Sen
sijaan Hämeenlinnassa on päädytty erillisten
asemien yhteistyöhön.
Muita matkakeskusverkon kaupunkeja ovat
Helsinki, Joensuu, Kajaani, Kemi, Kokkola, Kuopio,
Lahti, Pieksämäki, Pori, Rovaniemi, Turku, Vaasa,
Vantaa ja Varkaus.
Bussiala haluaa terminaalit keskustoihin
Bussialan mukaan suunnittelussa pitäisi asettaa
bussiasiakkaiden tarpeet etusijalle.
Linja-autoliitto ja Matkahuolto kritisoivat
hankkeita, joita valmistellaan vain raideliikenteen
ehdoilla.
Esimerkkinä tästä bussiala pitää Lappeenrantaa,
missä kaupunki suunnittelee yhdistettyä
matkakeskusta rautatieasemalle 1,5 kilometrin
päähän keskustasta.
Bussialan mielestä
terminaalien pitäisi sijoittua ydinkeskustoihin,
koska pääosa bussimatkoista suuntautuu
keskustaan.
STT-MH
8.10.1999
Kotimaa -sivulle
|