Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Matkakeskusten verkko alkaa syntyä



Suomen matkakeskusverkon ensimmäinen solmu valmistuu ensi keväänä Seinäjoelle. Tampereen ja Jyväskylän toteuttamispäätökset ovat tulossa, seuraavana odotellaan Kouvolan, Mikkelin ja Oulun toimia asiassa.


Maahamme aiotaan perustaa vuoteen 2005 mennessä 22 matkakeskusta, jotka kokoavat kaiken joukkoliikenteen saman katon alle. Niissä vaihdot, neuvonta, lipunmyynti ja jopa rahtilähetykset onnistuisivat saman katon alla.

Liikenneministeriön vetämään hankkeeseen osallistuu useita osapuolia, kuten kaupungit, VR-Yhtymä, Matkahuolto Oy, Linja-autoliitto ja Tielaitos.

- Pari vuotta on mennyt käynnistelyssä ja suunnittelussa, ja nyt etenemme työvaiheeseen. Yli 10 kaupungissa on suunnittelu käynnissä, kertoo hankkeen vetäjä Seppo Öörni liikenneministeriöstä.

Hän kuitenkin myöntää, että hanke ei ole edennyt ilman vaikeuksia.
- Mukana on monia osapuolia, eikä sopimuksia keskusten rahoittamisesta ja ylläpidosta ole helppo tehdä. Myös kaavoitus tuo mutkia matkaan.


Jyväskylä ja Tampere kirivät

Matkakeskuksista keskusteltiin Tampereella pidetyssä seminaarissa keskiviikkona. Tampereen kaupungilla ei ollut tilaisuudessa esittää valmista sopimusta, kuten oli hiukan odoteltu.

Apulaiskaupunginjohtaja Esa Kotilahti kuitenkin lupaili, että rakentamaan päästään mahdollisesti ensi syksynä, ja valmiina oltaisiin ehkä vuonna 2002.

Rautatieaseman muuttaminen matkakeskukseksi maksaa arviolta 50 miljoonaa markkaa, lisäksi tulevat monet muut hankkeet kuten uuden Rahapihankadun ja parkkiluolan rakentaminen sekä ratapihan remontti.

Jyväskylässä halutaan viettää avajaisia jo vuonna 2001. Seuraavaksi on suunnitteilla yhdistetty matkakeskus Kouvolaan ja Lappeenrantaan. Sen sijaan Hämeenlinnassa on päädytty erillisten asemien yhteistyöhön.

Muita matkakeskusverkon kaupunkeja ovat Helsinki, Joensuu, Kajaani, Kemi, Kokkola, Kuopio, Lahti, Pieksämäki, Pori, Rovaniemi, Turku, Vaasa, Vantaa ja Varkaus.


Bussiala haluaa terminaalit keskustoihin

Bussialan mukaan suunnittelussa pitäisi asettaa bussiasiakkaiden tarpeet etusijalle. Linja-autoliitto ja Matkahuolto kritisoivat hankkeita, joita valmistellaan vain raideliikenteen ehdoilla.

Esimerkkinä tästä bussiala pitää Lappeenrantaa, missä kaupunki suunnittelee yhdistettyä matkakeskusta rautatieasemalle 1,5 kilometrin päähän keskustasta.

Bussialan mielestä terminaalien pitäisi sijoittua ydinkeskustoihin, koska pääosa bussimatkoista suuntautuu keskustaan.

STT-MH
8.10.1999


Kotimaa -sivulle