Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Elintarvikkeita vaikea löytää kaupoista

Luomutuotteiden markkinointi Suomessa puutteellista



Luonnonmukaisesti viljellyn pellon pinta-ala on lisääntynyt Suomessa 70-kertaiseksi kymmenessä vuodessa. Kaupoista luomutuotteita on kuitenkin vaikea löytää. Luomuelintarvikkeiden mainonta on vähäistä, eikä tuotteita erota kaupan hyllyltä selkeästi muista tuotteista.


- Suomalaisista elintarvikeliikkeistä luomutuotteita on erittäin vaikea löytää. Tanskassa luomuelintarvikkeet on pakattu kierrätettäviin, muista erottuviin pakkauksiin, joissa luomumerkki näkyy selkeästi.

- Lisäksi hyllyihin on kiinnitetty laput luomutuotteiden merkiksi, kertoo tanskalaisen luomutuoteliikkeen FDB:n edustaja Jens Wang Jensen, joka puhui Luomutrendit Euroopassa -seminaarissa Helsingissä torstaina.

Hänen mukaansa Tanska on luomutuotteiden markkinoinnissa noin viisi vuotta Suomea edellä. Tanskassa on esimerkiksi 33 leipomoa, jotka tuottavat vain luomuleivonnaisia. Maassa luomutuottaminen alkoi meijerituotteista, joiden osuus kaikista luomutuotteista on edelleen lähes puolet.

Tanskassa luomutuotteita ostavat eniten lapsiperheet sekä modernit keski-ikäiset ihmiset. Suurin osa kuluttajista asuu kaupungeissa.


Elintarvikkeista vain prosentti luomua

Suomessa on noin 5 000 luomutilaa, mikä on 6 prosenttia kaikista tiloista. Elintarviketuotannossa luomuelintarvikkeiden osuus on vain yksi prosentti.

- Luomuotuotteiden saannissa markkinoille Suomessa on pattitilanne. Kotimainen teollisuus haluaa ostaa niin suuria eriä luomutuotteita, että viljelijät eivät pysty tuottamaan niitä.

- Viljelijät puolestaan epäröivät heittäytymistä luomuviljelyyn, koska pelkäävät, että tuotteet eivät mene kaupaksi siihen hintaan, kun niitä kannattaa tuottaa, kertoo kehitysjohtaja Erkki Pöytäniemi, joka on erikoistunut suomalaisten luomutuotteiden markkinointiin.

Hänen mukaansa luomutuotteita voisi jalostaa maassamme enemmän. Tällä hetkellä esimerkiksi kaikki vihannekset menevät suoramyyntiin. Luomumaitotuotteita valmistetaan Pöytäniemen mukaan lähes kaikissa suurimmissa meijereissämme.

- Luomumaitoa ei kuitenkaan tuoteta tarpeeksi, jotta luonnonmukaisen juuston valmistaminen kannattaisi.


Tuetuilla pelloilla ei kannata kasvattaa vihanneksia

Pöytäniemen mukaan luomuviljellyn pellon hehtaarimäärän nopea kasvu johtuu viljelijöiden saamasta tuesta.
- Tuetuilla pelloilla kannattaa kasvattaa rehua ja viljaa, mutta esimerkiksi vihannesten kasvattamiseen markat eivät riitä.

Pöytäniemen mukaan esimerkiksi Tanskassa hallitus sekä liikkeet tukevat luonnonmukaista viljelyä enemmän kuin Suomessa. Hänen mielestään meillä kauppa ei ole riittävän aktiivinen. Tanskassa liikkeillä on omia luomutuotemerkkejä, jotka kilpailevat keskenään.

Tutkimusten mukaan kuluttaja olisi valmis maksamaan luonnonmukaisesta tuotteesta korkeintaan 20 prosenttia enemmän kuin normaalista tuotteesta. Pöytäniemen mukaan luomutuotteiden myynnin selkä ongelma on markkinoinnin puute.

Hän ihmettelee, miksi liikkeet eivät markkinoi luomu-uutuustuotteita samaan tapaan kuin ne markkinoivat muita uutuustuotteitaan. Meiltä puuttuvat hänen mukaansa edelleen elintarvikeyritykset, jotka olisivat profiloituneet luomulla.

- Luomutuotteiden vientinäkymät ovat erittäin hyvät, koska luomumarkkinoiden kehitys on useissa EU-maissa sekä USA:ssa ja Japanissa voimakkaampaa kuin meillä. Vauhtia hidastaa lähinnä tarjonnan puute.

STT-IA
8.10.1999


Kotimaa -sivulle