Hallitus hyväksyi koulutuksen ja tutkimuksen suuntaviivat
Valtioneuvosto hyväksyi keskiviikkona uuden koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman vuosille 1999-2004.
Suunnitelmakauden tavoitteena on tasa-arvoinen ja laadukas perusopetus. Koulujen ja oppilaitosten toimintaedellytykset ja resurssit turvataan ja niitä suunnataan opetukseen ja ohjaukseen. Vaikeuksissa olevien lasten ja nuorten tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen kiinnitetään erityistä huomiota hallitus toteaa.
- Opetusministeriö pyysi vuoteen 2004 ulottuvan kehittämissuunnitelman
luonnoksesta 200 lausuntoa, mutta sai syyskuun loppuun mennessä noin 250
lausuntoa eri puolelta Suomea, kertoi opetusministeri Maija Rask keskiviikkona.
Raskin mielestä lausuntokierrosta voitiikin pitää laajana, koko maata
kattavana koulutuspoliittisena keskusteluna.
- Opetusministeriö sai lausuntojen välityksellä mielestäni sekä hyvää
palautetta että kriittistä arviointia, jonka pohjalta kehittämissuunnitelman
valmistelua jatkettiin. Pidin antoisana lausuntokierroksen aikana käytyä
keskustelua, ja olin tyytyväinen saatuun runsaaseen palautteeseen.
- Eduskunta kävi marraskuussa kehittämissuunnitelmasta
ajankohtaiskeskustelun. Lisäksi sivistyspoliittinen ministerityöryhmä
käsitteli kehittämissuunnitelmaa viidesti, jonka tuloksena luonnoksesta
hioutui yksimielinen suunnitelma.
Sivistyspoliittisessa ministeriryhmässä ovat edustettuina kaikki
hallituspuolueet.
Suunnitelmakauden tavoitteena on, että koulutuksen julkinen rahoitus
Suomessa on edelleenkin OECD:n kärkimaiden tasoa. Kaikille peruskoulusta
pääseville on tarjottava jatko-opintopaikka.
Lisäksi tehostetaan ohjelmaa matematiikan ja luonnontieteiden osaamisen parantamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitetään sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumiseen.
Tutkimuksen kehittämislinjat
Tutkimusrahoitusta lisätään siten, että saavutettu tutkimus- ja kehitystoiminnan kokonaisrahoituksen taso turvataan. Julkisen rahoituksen osuutta kokonaistutkimuspanoksesta vahvistetaan asteittain.
Yliopistoissa harjoitettavan tieteellisen tutkimuksen ja tutkijankoulutuksen
sekä ammattikorkeakouluissa tehtävän tutkimus- ja kehitystyön perusedellytyksiä luvataan myös vahvistaa.
Nuorten ammatillisen peruskoulutuksen tarjontaa suunnataan erityisesti työvoimapulan uhkaamille aloille. Vuonna 2004 aloituspaikka tarjotaan 49 000 opiskelijalle, josta osa toteutetaan oppisopimuskoulutuksena. Tavoitteena on, että tutkintoja suoritetaan vuonna 2004 vähintään 42 000.
Toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta kehitetään nykyistä vahvempi vaihtoehto korkeakouluopintoihin etenemisen väylänä. Tavoitteena on, että ammattikorkeakoulun uusista opiskelijoista toisen asteen ammatillisen
koulutuksen suorittaneita on noin kolmasosa.
Ammattikorkeakoulujen tutkintoon johtavaa tarjontaa kohdennetaan uudelleen erityisesti kulttuuriteollisuuden aloille. Vuonna 2004 aloituspaikka tarjotaan 25 000 opiskelijalle. Tavoitteena on, että vuonna 2004 ammattikorkeakoulututkintoja suoritetaan 19 000.
Yliopistojen koulutustarjontaa lisätään tietoteollisuuden aloilla sekä kaupallisella ja opettajankoulutusalalla. Ylempään korkeakoulututkintoon tähtäävässä koulutuksessa tarjotaan aloituspaikka 19 000 opiskelijalle. Tavoitteena on, että vuonna 2004 ylempiä korkeakoulututkintoja suoritetaan 14 000.
Tavoitteena on, että 75 % aloittaneista yliopisto-opiskelijoista suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon viidessä vuodessa ja ylempää tutkintoa edeltävä kandidaatin tutkinto suoritetaan kolmessa vuodessa.
Ylioppilastutkinnon uudistus lykkääntyi
Uuteen koululainsäädäntöön sisältyvää opiskelijan oikeutta yksilöllisiin opintoihin kehitetään suunnitelman mukaan edelleen. Opiskelijoiden mahdollisuuksia oppilaitosrajan ylittävän yksilöllisen opinto-ohjelman muodostamiseen lisätään kehittämällä opinto-ohjauksen muotoja ja turvaamalla sen resurssit.
Kehittämissuunnitelman viimeiset kiistakohdat eli
ylioppilastutkinnon ja erityislukioiden kohtalo ratkaistiin viime
tingassa eli sivistyspoliittisessa ministeriryhmässä joulukuun
alussa.
Ylioppilastutkinnon uudistaminen mahdollisesti nykyistä
valinnaisemmaksi päätettiin siirtää erillisen työryhmän
pohdittavaksi, ja erityislukiot päätettiin säilyttää nykyisellään.
Näin vanhan valtionosuusjärjestelmän aikana perustetut
erityislukiot eli esimerkiksi urheilu- ja musiikkilukiot säilyttävät
lisärahoituksensa, mutta mahdolliset uudet erityslukiot eivät
lisärahaa saa.
Erityislukioiden määrä aiotaan säilyttää suunnilleen
nykyisellään.
Opetusministeriössä oli kaavailtu, että kaikki lukiot olisivat
saaneet hieman nykyistä enemmän liikkumavaraa opetuksensa
painottamisesta, ja erityislupajärjestelmästä olisi luovuttu
kokonaan.
Kehittämissuunnitelman valmisteluvaiheessa ehdittiin kiistellä
myös siitä, hämärtävätkö joustavat opintomahdollisuudet liikaa
ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen rajaa.
Lopullisessa
suunnitelmassa korostetaankin oppilaitosten erillisyyttä, vaikka
oppilaiden mahdollisuutta ammatti- ja lukio-opintojen
yksilölliseen yhdistelemiseen luvataan kehittää. Myös tätä
liittyvää ns. nuorisoasteen kokeilua luvataan jatkaa.
Työssä oppimisen uudistuksen tueksi ja toteutuksen varmistamiseksi kehitetään
ja toteutetaan työssä oppimiseen liittyvää tiedotusta, työpaikkaohjaajien
koulutusta, opettajien koulutusta ja pilottiprojekteja yhteistyössä
työelämäosapuolten kanssa.
Duaalimalli säilyy
Suomen korkeakoulujärjestelmää kehitetään suunnitelman mukaan kahdesta pilarista muodostuvana kokonaisuutena (ns. duaalimalli) siten, että yliopistot ja ammattikorkeakoulut täydentävät toisiaan.
Tavoitteeksi asetetaan, että siirryttäessä korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen korkeakoulusektorilta toiselle luetaan samalla alalla suoritetusta tutkinnosta hyväksi noin puolet suoritetun tutkinnon laajuudesta.
Ammattikorkeakouluja koskeva lainsäädäntö uudistetaan ottaen huomioon
ammattikorkeakouluuudistuksesta tehtävä kansainvälinen arviointi.
Ammattikorkeakoulujen 40-60 opintoviikon laajuiset ammatilliset jatkotutkinnot käynnistetään asteittain muutamilla aloilla, joilla työelämän tarpeet sitä edellyttävät. Kokemusten pohjalta tehdään ratkaisut jatkotutkintojärjestelmän laajentamisesta.
Alemman korkeakoulututkinnon asemaa vahvistetaan osana yliopistojen tutkintojärjestelmää. Opiskeluoikeus opiskelijavalinnassa myönnetään ylempään korkeakoulututkintoon.
Maisteriohjelmia käytetään nykyistä enemmän hyödyksi monitieteisyyden edistämiseksi. Maisteriohjelmien valtakunnalliset linjaukset vahvistetaan vuoden 2000 aikana. Lisensiaatin tutkinto säilyy yliopistollisena tutkintona ja sitä kehitetään ammatillisesti suuntautuneena jatkotutkintona.
Tutkijakoulujärjestelmää laajennetaan niin, että niistä tulee keskeinen väylä tohtorin tutkintoon. Tohtorintutkintojen määrä nostetaan noin 1400 tutkintoon vuodessa.
Tutkimuspanostus suunnataan laadun perusteella valikoituihin kohteisiin. Laatu otetaan nykyistä paremmin huomioon sekä yliopistojen välillä, yliopistojen sisällä että yksittäisten tutkijoiden ja tutkijaryhmien välillä tapahtuvassa määrärahojen jaossa.
IA
31.12.1999
Politiikka -sivulle
|