Mihin naisen pitäisi uskoa
Helsingin yliopiston naistutkimuksen professori Aili Nenola ei usko naisten ottavan opillista tai muutakaan valtaa ensi vuosituhannella evankelis-luterilaisessa kirkossamme. Sen sijaan kirkko ja valtio todennäköisesti erotetaan toisistaan, mikä merkitsee kirkon hajoamista useisiin eri suuntauksiin.
Kun valta lähtee, on naisilla tietysti paremmat
edellytykset päästä kirkon johtoon, arvelee Nenola.
Mutta vuosia vie, ennen kuin Suomessa on
naispiispa.
Kirkko on sisältäpäin muuttumassa
tasa-arvoisempaan suuntaan, vaikkei sen oppeja
syvimmältä perustaltaan ole muutettu
naisystävällisempään suuntaan.
Kirkko selviää voittajana myös suhteessa uusiin
intialaisperäisiin uskontoihin, joissa elää
materialismin vastaisuudesta huolimatta
taantumuksellisuus, ajatus miehen ylivertaisuudesta
naiseen nähden.
- Ne itse asiassa edustavat ajattelua, joka meidän
luterilaisuudessa on jo taaksejäänyttä elämää.
Meillä kirkossa on jo valmiutta miettiä uusiksi
sukupuolisuutta, synnillisyyttä jne.
Ja jumala synnytti miehen
Raamatussa kerrotaan isäjumalan luoneen miehen ja
sitten lisäksi naisen.
Patriarkaalinen ajattelu ja uskonto ovat yrittäneet
kieltää ja korjata naisesta syntymisen vammaa
myytillä miespuolisesta jumalasta. Siihen on uhrattu
säälittävän paljon miesenergiaa, sanoo Nenola.
Naisen asema on ristiriitainen, hän houkuttaa miestä
syntiin, mutta on välttämätön synnyttäjänä.
Tämän ristiriidan kanssa naiset kamppailevat läpi
elämänsä, kun he elävät miesten rakentamien
uskonnollisten järjestelmien mukaisesti.
Nenolan mukaan alkuseurakunnan jälkeisinä vuosina
Rooman valtakunnan miehisessä hierarkiassa ei voitu
luoda sellaista kirkkoa, jossa naiset olisivat olleet
tasa-vertaisessa asemassa miesten kanssa.
Siksi
tämä tasa-arvoisuus siirrettiin toiselle tasolle:
jumalan edessä ja kuoleman jälkeen luvattiin
kaikkien olevan yhdenvertaisia.
- Ja mitä suuremmaksi vallankäyttäjäksi kirkko tuli,
sen hierarkisempi ja miesvaltaisempi siitä tuli.
Miehet päättivät, mitkä tekstit kanonisoitiin. Miehet
miettivät ja kehittivät teologiaa.
Suomessakin käydään kiistaa siitä, saako
uskonnollisia tekstejä tulkita uudelleen, vai pitääkö
pysyä tiukasti entisessä.
- Tämä on täysin järjetöntä, koska tulkinta muuttuu
maailman muuttumisen myötä väistämättä.
- Se on vähän sama kuin kansanperinteenkin kanssa.
Kaikki sanovat vain toistavansa sitä mitä ovat
kuulleet. Kukaan ei ole kuitenkaan koskaan toistanut
täsmälleen sitä, mitä on kuullut.
Pahinta Raamatun tekstien tulkinnassa on silti se,
että kaikki mitä sanotaan naisesta ja naisena
olemista, otetaan kirjaimellisesti.
Pelastuvia naisjumalia
Varhaisen kristinuskon vuosina naiset eivät
kuuluneet pelastujiin, koska mies ei vielä tiennyt,
onko naisella sielua, ilkamoi Nenola.
- Sen verran henkeä naisessa silti oli, että äitiyden
kautta hänet otettiin mukaan pelastumaan ja
pääsemään taivaaseen.
Viime vuosina on löydetty Raamatun kertomusten
ajalta peräisin olevia uusia tekstejä, joissa on
esitetty Maria Magdaleenalle vahvempaa roolia
Jeesuksen kumppanina.
Nenolan mielestä Raamattuun ei kuitenkaan
todennäköisesti lisätä mitään. Raamatun rinnalle
saattaa syntyä jotain, joka voisi saada
samantapaisen aseman kuin Raamattu, mutta
koskaan siitä kirjasta ei saada valtauskontoa aikaan,
Nenola epäilee.
Jotkut feministiteologit ovat irtautuneet kirkosta ja
Raamatun opetuksista. Jo 1800-luvulla tehtiin
naisten raamattu, josta poistettiin kaikki, mikä oli
negatiivista naisille.
- Sellaisessa on vähän samaa kun Grimmin satujen
kirjoittaminen uusiksi niiden väkivaltaisuuden vuoksi.
- Mitä sitä vanhoja satuja muuttamaan, kukin
kirjoittakoon omat satunsa. Raamattu on Raamattu,
minkä sille tekee.
- Se tosin on sanottava, että hyvässä kristillisessä
uskossa elävät naiset eivät pidä itseään alistettuina.
Ei sellaista voi torjua, jota on lapsesta saakka
opetettu.
Eikä kukaan voi vapauttaa vankilasta ihmistä, joka
ei koe olevansa vankina.
Nenola toivoo sen sijaan seuraavan vuosituhannen
kirkon olevan tasa-arvoinen ja radikaalisti ihmisten
puolustuslaitos, asettuvan talouden ylikorostumista
vastaan ihmisen puolelle.
Nykyisissä kirkon kannanotoissa on vähän ristiriitaa.
Samalla kun piispat huolestuvat eriarvoistumisesta,
sijoittelee kirkko organisaationa viisaasti rahojaan
osakkeisiin ja kiinteistöihin.
Kirkko ei tee Suomessa vallankumousta. Ja
maailmalta ns. Vapautuksen teologian kohtalo
tarjoaa esimerkin siitä, miten vallankumouksellinen
ajattelu kirkossa törmää rahan, vallan ja hierarkian
muuriin.
Uskonnosta ja vallasta on oikeastaan kertoa vain
huonoja esimerkkejä. Kun papit pääsevät
perustelemaan politiikkaa Raamatulla tai Koraanilla,
tämä ei ole yleensä hyvää tietänyt naisille
STT-MH
31.12.1999
Kotimaa -sivulle
|