Kaksi vuosituhatta juutalaisvastaisuuden historiaa
Suomessa ei aineksia antisemitismiin
Juutalaisvastaisuuden historian ulottuminen yli kahdentuhannen vuoden taakse saattaa yllättää suomalaisen lukijan, jolle ilmiö lienee tutumpi Kolmannen valtakunnan vaiheista tällä vuosisadalla.
Antisemitistisillä uskomuksilla ei ole ollut
erityistä kaikupohjaa Suomessa, missä juutalaisten osuus väestöstä on
aina ollut melko pieni.
Historiantutkija Eero Kuparisen mukaan rotukysymys ei ollut
kovin keskeistä myöskään muuten kansallismielisessä ja
äärioikeistolaisessa IKL:ssä, joka omaksui aatemaailmansa
enemmän italialaisesta fasismista kuin Hitlerin Saksasta.
Turun
yliopiston yleisen historian dosentti on vastikään julkaissut
ensimmäisen kattavan suomenkielisen yleisesityksen
antisemitismin historiasta. Aleksandriasta Auschwitziin -
antisemitismin pitkä historia on harvinaisuus myös
kansainvälisessä tietokirjallisuudessa.
- Kun ei tällaista kokonaisesitystä oikein maailmaltakaan
löytynyt, jonkunhan se piti kirjoittaa. Siinä oli tutkijalle
sopivasti haastetta, Eero Kuparinen arvioi.
Viimeiset arkistot avautuvat vasta 2018
Kolmannen valtakunnan kulttuurihistoriaan perehtynyt tutkija
kertoo lähestyneensä aihetta puhtaasti historiaperusteisesti.
Kirjoittaja ei kuulu mihinkään ystävyysseuroihin eikä hänellä ole
henkilöhistoriallisia kytköksiä sen enempää juutalaisiin kuin
antisemiitteihin.
Hän itse arvioi teoksensa tutkimukselliseksi
anniksi lähinnä Suomea koskevat osuudet.
- Muu sisältö on tuotu maailmalla esille erilaisin tutkimuksin jo
aiemmin. Aiheesta on melko runsaasti pistetutkimusta,
Kuparinen toteaa.
Kuparinen arvelee suomalaisen lukijan yllättyvän myös ilmiön
laajuudesta toisen maailmansodan aikaisessa Euroopassa.
Etenkin Englannin ja Yhdysvaltojen roolin Hitlerin Saksan
toimeenpanemassa kansanmurhassa hän uskoo puhuttavan
vielä vuosien kuluttua, kun viimeiset asiaa koskevat arkistot
avautuvat vuonna 2018.
- Aika näyttää, kuinka suurin kirjaimin demokratian nimiin
sotineet länsivallat tulevat saamaan nimensä holokaustin
henkilöluetteloon, Kuparinen pohtii kirjassaan.
Suomenjuutalaisten asemassa ei kadehtimista
Kuparisen mukaan edellytykset antisemitismin syntymiselle
Suomessa ovat olleet olemattomat.
- Modernin antisemitismin syntyessä 1800-luvun lopulla,
Venäjän pogromit ajoivat köyhiä juutalaisia Euroopan
työmarkkinoille, mutta Suomeen heitä tuli häviävän pieni
määrä. Merkitystä lienee ollut silläkin, ettei vuoden 1918
kansalaissodan tapahtumiin liittynyt juutalaisia, tutkija
puntaroi.
Vuonna 1920 Suomessa asui vajaat puolitoista tuhatta
juutalaista, eikä heidän yhteiskunnallisessa asemassaan ollut
kadehtimista.
- Ei ollut mitään syytä vihata tai kadehtia juutalaisia,
Kuparinen sanoo.
Toisen maailmansodan aikaisesta Saksan liittolaisuudestaan
huolimatta Suomi säästyi historian häpeältä sulkemalla rajansa
juutalaispakolaisilta 1930-luvun lopulla. Lähinnä lieveilmiöksi
jäänyt antisemitismikin oli saksalaista tuontitavaraa.
Äärioikeiston pienjulkaisujen ohella juutalaisvastaisuutta esiintyi
aika ajoin kristillisten lehtien palstoilla ja 30-luvun lopulla
torjunta tuntui myös porvarilehdissä.
- Kun Suomen viranomaisille selvisi, että Itävallasta 1938
maahan saapuneet pakolaiset eivät päässeet takaisin Saksaan,
heidän otteensa rajalla tiukkeni. Silloinen sisäministeri Urho
Kekkonen lienee reaalipoliitikkona vaistonnut yhteiskunnan
hengen ja ymmärsi, että ongelmia olisi todennäköisesti
seurannut, Kuparinen arvelee.
Asialla pieni mutta äänekäs vähemmistö
Kuparinen käsittelee kirjassaan myös antisemitismiä toisen
maailmansodan jälkeen. Hän esittelee uudempaa tutkimusta ja
keskustelua ja yrityksiä kiistää koko juutalaisten joukkotuho.
Erityisesti saksalaisille aihe on ollut kipeä.
- Juutalaisten osuus Saksan väestöstä on alle prosentin.
Saksalainen antisemitismi elääkin muusta kuin juutalaisten
fyysisestä läsnäolosta. Se elää menneen muistuttamisesta,
Kuparinen toteaa.
Merkkinä uudenlaisesta asennoitumisesta tutkija mainitsee
Steven Spielbergin elokuvan Schindlerin lista, joka otettiin
Saksassa myönteisesti vastaan. Vaikka elokuva on koruton
kertomus natsien juutalaisvainoista, sen oikeamielinen sankari
on saksalainen.
Toisen maailmansodan jälkeisen antisemitismin painopiste on
ollut Itä-Euroopassa. Nyky-Euroopassa juutalaisvastaisuudella
on vielä jalansijaa esimerkiksi Itävallassa ja Venäjällä. Eero
Kuparisen mukaan kaikissa maissa, missä antisemitismiä
esiintyy, asialla on pieni mutta äänekäs vähemmistö.
STT-MH
31.12.1999
Kotimaa -sivulle
|