Idänkauppa muuttaa muotoaan
Suomalaisyritykset ovat tulleet selvään tienhaaraan Venäjän-kaupassa, ilmenee Idänkaupan Vientipalvelut -julkaisun tuoreesta selvityksestä.
Sen mukaan tavallisia kulutustavaroita vievillä yrityksillä ei ole kohta
muuta vaihtoehtoa kuin luopua viennistä tai aloittaa paikallinen
tuotanto.
Sen sijaan koneiden ja laitteiden menekki on lisääntynyt, koska
venäläiset
pyrkivät laajentamaan omaa tuotantoaan. Sama koskee
rakennustarvikkeiden kysyntää.
Jatkossa kysyntää uskotaan edelleen löytyvän myös laadukkaille
erikoistuotteille erityisesti Pietarissa ja Moskovassa.
Idänkaupan Vientipalvelut omistaa yksityinen Compiler-yritys, joka
tarjoaa markkinainformaatiota Venäjältä, Baltiasta ja Puolasta.
Edellinen
Venäjä-selvitys tehtiin toukokuussa.
Kyselyyn vastasi hieman päälle sata yritystä.
Päätoimittaja Klaus Lehmuskallio pitää sitä erittäin hyvänä
otoksena,
koska todellista Venäjän-kauppaa käyviä yrityksiä on muutama sata.
Lehmuskallion mukaan koneiden ja laitteiden viennin lisäyksestä
huolimatta Suomen vienti Venäjälle on tuntuvasti vähäisempää kuin
ennen elintarvikeviennin romahdusta.
Venäläiset tuotteet
ovat nyt suosiossa
Selvityksen mukaan suomalaisyritykset eivät usko, että ulkomaisten
tuotteiden suosio Venäjällä palautuu ennen talouskriisiä nähtyyn.
Vaikka ostovoima nousisi talouskriisiä edeltäneelle tasolle,
kalliiden
tuontitavaroiden rinnalle on syntynyt kuin tyhjästä venäläistä
tuotantoa ja
paikallista suositaan.
- Edullisempien hintojen lisäksi kuluttajat ovat alkaneet suosia
kotimaisia
tuotteita myös tunnesyistä, suomalaisyritykset arvioivat.
Lehmuskallion mukaan tässä on tapahtunut puolessa vuodessa selvä
muutos. Tästä esimerkkinä hän mainitsee, että aiemmin venäläisissä
tuotteissa suositut englanninkieliset nimet on korvattu
paikallisilla ja
länsimainen hammastahna on saanut antaa tilaa venäläisille.
- Mediamainonnan hinta on laskenut ja myös venäläisillä
valmistajilla on
varaa mainostaa Pietarin tai Moskovan kaupallisilla tv-kanavilla,
Lehmuskallio selvitti.
Hänen mukaansa suomalaiset näkevätkin nyt lähes ainoana
mahdollisuutenaan tuotannon aloittamisen Venäjällä.
Selvityksen mukaan sitä kaavailee lähes joka viides idänkaupan
yritys.
STT-VT
31.12.1999
Talous -sivulle
|