Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Idänkauppa muuttaa muotoaan



Suomalaisyritykset ovat tulleet selvään tienhaaraan Venäjän-kaupassa, ilmenee Idänkaupan Vientipalvelut -julkaisun tuoreesta selvityksestä.


Sen mukaan tavallisia kulutustavaroita vievillä yrityksillä ei ole kohta muuta vaihtoehtoa kuin luopua viennistä tai aloittaa paikallinen tuotanto.

Sen sijaan koneiden ja laitteiden menekki on lisääntynyt, koska venäläiset pyrkivät laajentamaan omaa tuotantoaan. Sama koskee rakennustarvikkeiden kysyntää.

Jatkossa kysyntää uskotaan edelleen löytyvän myös laadukkaille erikoistuotteille erityisesti Pietarissa ja Moskovassa.

Idänkaupan Vientipalvelut omistaa yksityinen Compiler-yritys, joka tarjoaa markkinainformaatiota Venäjältä, Baltiasta ja Puolasta. Edellinen Venäjä-selvitys tehtiin toukokuussa. Kyselyyn vastasi hieman päälle sata yritystä.

Päätoimittaja Klaus Lehmuskallio pitää sitä erittäin hyvänä otoksena, koska todellista Venäjän-kauppaa käyviä yrityksiä on muutama sata.

Lehmuskallion mukaan koneiden ja laitteiden viennin lisäyksestä huolimatta Suomen vienti Venäjälle on tuntuvasti vähäisempää kuin ennen elintarvikeviennin romahdusta.


Venäläiset tuotteet ovat nyt suosiossa

Selvityksen mukaan suomalaisyritykset eivät usko, että ulkomaisten tuotteiden suosio Venäjällä palautuu ennen talouskriisiä nähtyyn. Vaikka ostovoima nousisi talouskriisiä edeltäneelle tasolle, kalliiden tuontitavaroiden rinnalle on syntynyt kuin tyhjästä venäläistä tuotantoa ja paikallista suositaan.

- Edullisempien hintojen lisäksi kuluttajat ovat alkaneet suosia kotimaisia tuotteita myös tunnesyistä, suomalaisyritykset arvioivat.

Lehmuskallion mukaan tässä on tapahtunut puolessa vuodessa selvä muutos. Tästä esimerkkinä hän mainitsee, että aiemmin venäläisissä tuotteissa suositut englanninkieliset nimet on korvattu paikallisilla ja länsimainen hammastahna on saanut antaa tilaa venäläisille.

- Mediamainonnan hinta on laskenut ja myös venäläisillä valmistajilla on varaa mainostaa Pietarin tai Moskovan kaupallisilla tv-kanavilla, Lehmuskallio selvitti.

Hänen mukaansa suomalaiset näkevätkin nyt lähes ainoana mahdollisuutenaan tuotannon aloittamisen Venäjällä. Selvityksen mukaan sitä kaavailee lähes joka viides idänkaupan yritys.

STT-VT
31.12.1999


Talous -sivulle