Luonnos alueiden käyttötavoitteiksi sai moitteita liiasta luonnonsuojelusta
Ympäristöministeriön luonnos valtakunnallisiksi alueiden käyttötavoitteiksi on palannut lausuntokierrokselta. Monet tahot moittivat luonnosta liiasta luonnonsuojelusta, vaikka yhteenvetoa pidetään pääosin oikeansuuntaisena.
Kiitosta
annetaan siitä, että kuntien ja maakuntien päätäntävaltaa
elinympäristön suunnittelussa korostetaan.
MTK:n mukaan tavoitteet painottuvat liiaksi suojeluun ja
virkistysarvojen vaalimiseen, niiden määrä kun on tavoitteista
yli puolet. Pääkaupungin asemaa korostetaan MTK:n mielestä
liikaa. Se keskittää ihmisiä entisestään suurkaupunkeihin ja
Etelä-Suomeen.
- Halvempaa olisi tukea ihmisiä asuinpaikkakunnillaan, helpottaa
liike-elämän ja loma-asumisen mahdollisuuksia ympäri vuoden.
- Nyt näyttää siltä, että ministeriö haluaa pääasiallisesti
turvata vain kasvien ja eläinten monimuotoisuuden sekä
maiseman säilymisen kauniina.
Maa- ja metsätalousministeriökin on sitä mieltä, että
luonnoksessa esitetty luonnonsuojelun edistämistavoite on
kirjoitettu liian ehdottomaan muotoon. Metsätalouden
kehittämiskeskus Tapio moittii sitä, ettei luonnoksessa käsitellä
metsätaloutta lainkaan, vaikka kiviaineksen ja turpeen
hyödyntämiseen puututaan melko yksityiskohtaisesti.
Turveteollisuusliiton mukaan luonnoksessa korostetaan liikaa
soiden suojelun huomioonottamista, sillä huomattava osa
maamme soita on jo suojeltu muussa lainsäädännössä.
Turveteollisuus ei myöskään hyväksy sitä, että turpeenotto
kohdistettaisiin ensisijaisesti jo ojitettuihin soihin.
Kaupan etuja
Keskuskauppakamari on sitä mieltä että elinkeinoelämän
tarpeet on jätetty yhteysverkostojen ja energiahuollon
luomisessa täysin huomiotta.
Kiinteistöliiton mukaan kaupan suuryksikköjen sijoittamista ei
ole syytä ottaa mukaan valtakunnallisiin tavoitteisiin.
Määräykset maankäyttö- ja rakennuslaissa riittävät.
Kiinteistöliitto korostaa lisäksi sitä, että pyöräily- ja
jalankulkuliikennettä on tuettava vain tiettyyn pisteeseen
sakka. Keskustoissa pitää olla moottoriajoneuvoillekin tilaa,
Kiinteistöliitto toteaa.
Kuluttajavirasto toivoo laajaa toimenpideohjelmaa, jota
kaupalliset palvelut ja muutkin palvelut turvattaisiin kaikille.
Uusien kauppakeskusten rakentamista taajamien ulkopuolelle
tuli välttää.
Jos näin tehdään, pitää rakennuslupaa sisällyttää
ehto, jonka mukaan elinkeinoharjoittajan tulisi turvata kaikkien
kansalaisryhmien pääsy mm. yleisillä kulkuneuvoilla
kauppakeskukseen, Kuluttajavirasto sanoo.
Liityntää liikenteessä
Teknillisen korkeakoulun Yhdyskuntasuunnittelun koulutus- ja
tutkimuskeskus valittaa sitä, ettei rautateitten ja
junaliikenteen liityntäliikennesovellukset ole saaneet lainkaan
huomiota.
Lisäksi mm. pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla tulisi
panostaa poikittaisyhteyksiin.
Autojen entistä joustavampaa kuormaamista juniin tulisi kokeilla
Suomessa. Autojunavuoroilla olisi kysyntää erityisesti Keski- ja
itä-Suomen rata-osuuksilla.
- Viime vuosina junaliikenne on ollut takaperoisen kehityksen
kynsissä. Esimerkiksi polkupyörien kuljettamista on olennaisesti
vaikeutettu paitsi lähiliikenteessä myös pitkillä matkoilla,
korkeakoulu toteaa.
Joensuun kaupunki on puolestaan sitä mieltä, että luonnoksella
vahvistetaan Etelä-Suomen asemaa muuhun maahan nähden.
Yhteysverkot, maakaasulinjaukset, Marja-radat, metron
laajennus ja Vuosaaren satama ovat tästä esimerkkejä.
Pohjois-Karjala haluaa, että luonnokseen lisätään vaikkapa
rata- ja tieverkon laajentaminen Joensuun ja Lappeenrannan
välillä sekä rajanylityspaikat Ilomantsin Haapovaaraan ja
Lieksan Inariin.
Ympäristöministeriö kokoaa lausunnoista pohjaa seminaarille,
joka pidetään eduskunnassa alkuvuodesta. Seminaarissa
jatketaan alueidenkäyttötavoitteiden viilaamista.
Vuoden alusta tulee voimaan maankäyttö- ja rakennuslaki,
jossa kunnat saavat entistä enemmän valta päättää
kaava-asioistaan. Laki suo mahdollisuuden myös koko Suomen
kattavaan aluesuunnitteluun.
STT-MH
31.12.1999
Politiikka -sivulle
|