Virossa kamppaillaan pykälä- ja bensasotkujen kanssa
Viron polttoainemarkkinoilla epäillään veronkiertoa. Siihen tarjoaa mahdollisuuden bensiinin ja sen lisäaineiden sekoittaminen maan rajojen sisäpuolella. Maan kuluttajavirasto onkin tehnyt yllätystarkastukset viiden öljy-yhtiön bensiiniasemille.
Tarkastuksessa ei näiden asemien osalta löytynyt näyttöä tahallisista
väärinkäytöksistä, kuten halvempilaatuisen bensiinin myymistä
superina. Sen
sijaan suurta hämminkiä ovat aiheuttaneet EU:n ja Viron erilaiset
määräykset.
Tarkastuksen jälkeen Viro päätti yllättäen kaikkien lyijyllisten
bensiinien
myyntikiellosta ensi vuoden alusta lähtien, vaikka lyijyllisiä
bensalaatuja ei
lainkaan tarkastettu. Lyijyttömissä bensiineissä on korkein
lyijypitoisuus 0,013
grammaa litrassa.
Kuluttajaviraston tarkastajat tutkivat lyijyttömien 95E ja
95-bensiinin
ominaisuuksia. Näistä Fortumin Viroon tukkumyymä 95E-talvibensiini ei
kaikilta
osin täyttänyt Viron määräyksiä.
Sen lyijypitoisuus oli riittävän alhainen eli alle
0,013 grammaa. Rikkipitoisuus oli tosin alle nykyisen 0,05 prosentin
EU-rajan,
mutta yli virolaismääräyksissä olevan 0,005 prosentin ylärajan. Samaa
Fortumin toimittamaa bensaa myyvät Virossa Neste, Statoil, Shell ja
EK.
EU-maissa astuvat ensi vuoden alusta voimaan uudet määräykset, joiden
mukaan rikkipitoisuus bensiinissä saa olla korkeintaan 0,015
prosenttia.
Virossa päätettiin niin ikään ensi vuoden alusta kieltää kokonaan
lyijyllisen
bensiinin myynti.
Kieltoa perustellaan EU-määräyksillä sekä ympäristö- ja
terveysvaikutuksilla. Sen sijaan Viro pitää omat
rikkipitoisuusmääräyksensä
edelleen voimassa.
Harhaanjohtavia tietoja
Virossa toimivat suuret polttoaineyhtiöt ovat lähestyneet maan
kuluttajavirastoa tiukalla kirjeellä, jossa vaaditaan virkamiehiltä
totuudessa
pysymistä myös Virossa.
Viraston tarkastuksesta tekemää tiedotetta on tulkittu julkisuudessa
mm. siten,
että yritykset myyvät lyijyttömänä bensiininä tuotetta, jossa on
nelinkertainen
lyijypitoisuus ja kymmenkertainen rikkipitoisuus määräyksiin
verrattuna.
Öljyalan yritykset ovat jo pitkään yrittäneet saada myös Viron
talousministeriöltä tuloksia neuvotteluista, joita on käyty määräysten
yhdenmukaistamiseksi EU:n kanssa.
Neuvottelut ministeriön, yhtiöiden ja Viron öljyalan keskusliiton
välillä alkoivat jo
lähes kaksi vuotta sitten, mutta ne ovat jatkuvasti polkeneet
paikoillaan.
Lyijyllistä harmaatuontia
Viron henkilöautokanta on nykyisin reilut puoli miljoonaa. Tästä
määrästä yli kaksi
kolmannesta on yli 10 vuoden ikäisiä ja siten lyijyllisellä
bensiinillä kulkevia
neuvostoajan ladoja ja mosseja.
Usein näiden autojen omistajat käyttävätkin pieniä, yksityisiä
huoltoasemia, joilta
saattaa menovettä saada huomattavasti edullisemmin kuin suurilta
ketjuilta.
Erityisesti pienet huoltamot ovat tuoneet polttonesteet itse maahan ja
sekoittaneet niistä bensiiniä maan rajojen sisäpuolella. On arvioitu,
että jopa lähes
puolet kaikista polttonesteistä kulkee ohi virallisen tien eikä niistä
kerry valtiolle
veroa, koska komponentit voi tuoda maahan verovapaasti.
Kuluttajavirasto tarkastuksen kohteeksi eivät nämä asemat joutuneet.
Maan polttoaineverokertymä on pudonnut lähes yhtä rajusti kuin
alkoholi- ja
tupakkaverot. Viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana
valtion
kassaan kertyi veroa noin 1,3 miljardia kruunua. Tänä vuonna
vastaavaan aikaan
oli verokertymä selvästi alle miljardi kruunua.
Viron hallitus pohtii parhaillaan polttonesteiden komponenttien
muuttamista
verollisiksi. Tullitilastojen mukaan on tämän vuoden kolmella
ensimmäisellä
neljänneksellä tuotu maahan vain 172 000 tonnia autobensiiniä.
Samanaikaisesti
on komponenttien tuonti kasvanut räjähdysmäisesti.
Nyt kuluttajavirasto harkitsee, määrätäänkö virheellisesti merkittyä
bensiiniä
myyneille asemille lain sallima 10 000 kruunun suuruinen sakko, ja
onko sakko
asema- vai yrityskohtainen.
STT-VT
23.12.1999
Ulkomaat -sivulle
|