Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Virossa kamppaillaan pykälä- ja bensasotkujen kanssa



Viron polttoainemarkkinoilla epäillään veronkiertoa. Siihen tarjoaa mahdollisuuden bensiinin ja sen lisäaineiden sekoittaminen maan rajojen sisäpuolella. Maan kuluttajavirasto onkin tehnyt yllätystarkastukset viiden öljy-yhtiön bensiiniasemille.


Tarkastuksessa ei näiden asemien osalta löytynyt näyttöä tahallisista väärinkäytöksistä, kuten halvempilaatuisen bensiinin myymistä superina. Sen sijaan suurta hämminkiä ovat aiheuttaneet EU:n ja Viron erilaiset määräykset.

Tarkastuksen jälkeen Viro päätti yllättäen kaikkien lyijyllisten bensiinien myyntikiellosta ensi vuoden alusta lähtien, vaikka lyijyllisiä bensalaatuja ei lainkaan tarkastettu. Lyijyttömissä bensiineissä on korkein lyijypitoisuus 0,013 grammaa litrassa.

Kuluttajaviraston tarkastajat tutkivat lyijyttömien 95E ja 95-bensiinin ominaisuuksia. Näistä Fortumin Viroon tukkumyymä 95E-talvibensiini ei kaikilta osin täyttänyt Viron määräyksiä.

Sen lyijypitoisuus oli riittävän alhainen eli alle 0,013 grammaa. Rikkipitoisuus oli tosin alle nykyisen 0,05 prosentin EU-rajan, mutta yli virolaismääräyksissä olevan 0,005 prosentin ylärajan. Samaa Fortumin toimittamaa bensaa myyvät Virossa Neste, Statoil, Shell ja EK.

EU-maissa astuvat ensi vuoden alusta voimaan uudet määräykset, joiden mukaan rikkipitoisuus bensiinissä saa olla korkeintaan 0,015 prosenttia. Virossa päätettiin niin ikään ensi vuoden alusta kieltää kokonaan lyijyllisen bensiinin myynti.

Kieltoa perustellaan EU-määräyksillä sekä ympäristö- ja terveysvaikutuksilla. Sen sijaan Viro pitää omat rikkipitoisuusmääräyksensä edelleen voimassa.


Harhaanjohtavia tietoja

Virossa toimivat suuret polttoaineyhtiöt ovat lähestyneet maan kuluttajavirastoa tiukalla kirjeellä, jossa vaaditaan virkamiehiltä totuudessa pysymistä myös Virossa.

Viraston tarkastuksesta tekemää tiedotetta on tulkittu julkisuudessa mm. siten, että yritykset myyvät lyijyttömänä bensiininä tuotetta, jossa on nelinkertainen lyijypitoisuus ja kymmenkertainen rikkipitoisuus määräyksiin verrattuna.

Öljyalan yritykset ovat jo pitkään yrittäneet saada myös Viron talousministeriöltä tuloksia neuvotteluista, joita on käyty määräysten yhdenmukaistamiseksi EU:n kanssa.

Neuvottelut ministeriön, yhtiöiden ja Viron öljyalan keskusliiton välillä alkoivat jo lähes kaksi vuotta sitten, mutta ne ovat jatkuvasti polkeneet paikoillaan.


Lyijyllistä harmaatuontia

Viron henkilöautokanta on nykyisin reilut puoli miljoonaa. Tästä määrästä yli kaksi kolmannesta on yli 10 vuoden ikäisiä ja siten lyijyllisellä bensiinillä kulkevia neuvostoajan ladoja ja mosseja.

Usein näiden autojen omistajat käyttävätkin pieniä, yksityisiä huoltoasemia, joilta saattaa menovettä saada huomattavasti edullisemmin kuin suurilta ketjuilta.

Erityisesti pienet huoltamot ovat tuoneet polttonesteet itse maahan ja sekoittaneet niistä bensiiniä maan rajojen sisäpuolella. On arvioitu, että jopa lähes puolet kaikista polttonesteistä kulkee ohi virallisen tien eikä niistä kerry valtiolle veroa, koska komponentit voi tuoda maahan verovapaasti.

Kuluttajavirasto tarkastuksen kohteeksi eivät nämä asemat joutuneet. Maan polttoaineverokertymä on pudonnut lähes yhtä rajusti kuin alkoholi- ja tupakkaverot. Viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana valtion kassaan kertyi veroa noin 1,3 miljardia kruunua. Tänä vuonna vastaavaan aikaan oli verokertymä selvästi alle miljardi kruunua.

Viron hallitus pohtii parhaillaan polttonesteiden komponenttien muuttamista verollisiksi. Tullitilastojen mukaan on tämän vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä tuotu maahan vain 172 000 tonnia autobensiiniä. Samanaikaisesti on komponenttien tuonti kasvanut räjähdysmäisesti.

Nyt kuluttajavirasto harkitsee, määrätäänkö virheellisesti merkittyä bensiiniä myyneille asemille lain sallima 10 000 kruunun suuruinen sakko, ja onko sakko asema- vai yrityskohtainen.

STT-VT
23.12.1999


Ulkomaat -sivulle