Velkaneuvoja: "Iloisesti kulutetaan"
Maksuhäiriöiden kasvusta huolimatta Kuluttajaliiton velkaneuvojalla ei näy varsinaista maksuhäiriöbuumia.
- Kyllähän ihmiset nyt kuluttavat aika iloisesti, mutta niillä jotka
kuluttavat,
menee tällä hetkellä kohtuullisen hyvin, sanoo velkaneuvoja Jorma
Pesonen.
Ainoa huolenaihe Pesosella on se, että maksuongelmat koskettavat yhä
enemmän nuoria, 20-30-vuotiaita. Melkein jokaisen ongelmien taustalla
ovat
kännykkälaskut sekä erilaiset ostokset pankkien rahoitusyhtiöiden
piikkiin.
Kaikki nuoret eivät kuitenkaan laskuihinsa kompuroi: Luottokunnan ja
Diners
Clubin mukaan riskien kannalta keskimääräistä parempia asiakkaita ovat
yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijat.
Vaikka nyt hyvin meneekin, ei Pesonen uskalla suhtautua tulevaisuuteen
täysin
kritiikittä. Velkaneuvonnassa ongelmat näkyvät vasta jälkijättöisesti.
Syöksykierteeseen tarvitaan Pesosen mukaan vain uusi taloudellinen
notkahdus.
Viime vuosina neuvonnan tarvitsijoiden määrä on tosin pysytellyt
vakiona:
satakunta iloista kuluttajaa tai markkinoiden uhria vuosittain.
Aikaisessa vaiheessa yhteys asiantuntijaan
Pesonen on siivonnut kulutusrumban jälkiä jo viisi vuotta. Tänä aikana
hänen
pakeillaan on käynyt arviolta 700 ihmistä. Palvelu on ollut olemassa
vuodesta
1985 lähtien.
- Toivoisin, että ihmiset ottaisivat vähän aikaisemmassa vaiheessa
asiantuntijaan. Järjestely olisi silloin huomattavasti helpompaa ja
asiakas
saattaisi säästyä esimerkiksi maksuhäiriömerkinnöiltä.
Lievimmässä tapauksessa velkojan kanssa pyritään sopimaan pidennetystä
maksuaikataulusta. Yleensä asiakkaan velat kuitenkin järjestetään
yhdeksi
uudeksi luotoksi. Järjestelyluoton takausta haetaan tällöin
Takuusäätiöltä.
Suurin osa neuvonnan asiakkaista on ns. uusvelallisia, jotka ovat
velkaantuneet
pääasiassa liiallisten kulutusluottojen takia. Noin 40 prosenttia
asiakkaista
velkaantui jo vuosikymmenen alussa joko yritystoiminnan tai
asuntolainojen takia.
STT-VT
23.12.1999
Kotimaa -sivulle
|