Väitös: Nettikaupan kasvu vaatii uusia malleja jakeluun ja markkinointiin



Internetin kautta käytävä elektroninen kaupankäynti vaatii onnistuakseen uusia, erilaisia liiketoimintamalleja. Varsinkin tavaroiden toimittamiseen liittyvä logistiikka on mietittävä kokonaan uudelleen, ilmenee kauppatieteiden lisensiaatti Virpi Tuunaisen väitöstutkimuksesta, joka tarkastetaan perjantaina Helsingin Kauppakorkeakoulussa.


Sähköinen kauppa ymmärretään useimmin yksinkertaisesti siten, että kuluttaja tilaa tuotteen tai palvelun myyjän sivulta Internetistä ja saa sen toimitettuna kotiin.

Periaatteessa kuluttaja pääsee siis kotitietokoneeltaan helposti shoppailemaan lukemattomiin eri puolilla maailmaa sijaitseviin nettikauppoihin ja kauppiaat voivat tarjota tuotteitaan huimaavan laajalle asiakaskunnalle.

- Todellisuudessa tämän mallin mukainen e-kauppa tarkoittaisi erillisiä tilauksia jokaiselta myyjältä ja koordinoimattomia toimituksia, joista seuraisi korkeita toimituskustannuksia, HKKK:n TT Tutkimus Oy:n Elektronisen kaupan instituutin tutkijana toimiva Tuunainen huomauttaa.

Hän arvelee, että esimerkiksi päivittäistavarakaupassa nettikaupan leviämisen suurin este on nyt juuri hinta: kuluttajat eivät halua maksaa 30-50 markkaa tavaroiden kotiinkuljetuksesta, vaikka sillä tavalla säästyisikin muutama tunti aikaa. Kuljetuskulut taas saadaan alas, jos tavaroiden keräily ja jakelu järjestetään tehokkaammin.

- Kun keräily perustuu olemassa oleviin myymälöihin, kauppias tekee tavallaan tuplatyön. Erilaisia väliportaita tarvitaan edelleen, mutta monilla toimialoilla arvoketjut tuotannosta kulutukseen vaativat uudelleenorganisointia, jotta e-kauppa olisi kustannustehokasta ja kannattavaa, Tuunainen huomauttaa.

Luotettava kauppapaikka vetää kuluttajia

Tuunainen uskoo, että asiakkaita nettikaupalle kyllä löytyy. Tähän antaa uskoa Internetin käyttäjämäärä sekä esimerkiksi Sonera Plazan ja muiden portaalien suosio.

- Maksaminenhan meillä Suomessa ei ole ongelma, koska 1,3 miljoonalla yksityishenkilöllä on jo Internet-pankkisopimus.

Kauppiaiden ongelmana on, miten saavuttaa kuluttajat ja voittaa heidän luottamuksensa. Tunnettujen tahojen portaalipalvelut voivat Tuunaisen mukaan toimia myös "markkinatakaajana", joka varmistaa kuluttajalle kauppiaan luotettavuuden.

Toistaiseksi netin kautta myydään kuluttajille laajemmassa mitassa lähinnä kirjoja ja äänilevyjä, eikä Tuunainen odota kaupankäynnin laajenevan "massamittoihin" vielä ainakaan muutamaan vuoteen.

Tuunaisen väitös koostuu viidestä osatutkimuksesta, joissa on selvitetty mm. kansainvälisen pankin globaalia tietojärjestelmää, autoteollisuuden alihankintaa ja päivittäistavaran nettikauppaa sekä sähköisen kaupankäynnin yleistymisen esteitä ja hidasteita.

Tutkimus osoittaa, että pelkkä tekninen infrastruktuuri ei vielä takaa onnistunutta sähköistä liiketoimintaa. Tarvitaan myös sopiva yhdistelmä muita resursseja, kuten osaavia ihmisiä. Erityyppisiä asiakkaita ja kuluttajia varten tarvitaan lisäksi erityyppisiä liiketoimintamalleja, samoin erityyppisten tuotteiden myyntiin.

- Teknisten seikkojen lisäksi on vielä koko joukko organisationaalisia, taloudellisia, poliittisia, kulttuurisia ja juridisia esteitä ja hidasteita, Tuunainen huomauttaa.

STT-MH
21.5.1999


TALOUS -SIVULLE