Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Polttoaineiden hinnan nousua halutaan padota veron alennuksilla



Vaatimukset polttoaineiden veron alentamiseksi kiihtyvät sitä mukaan, kun raakaöljyn maailman markkinahinta nousee. Polttoaineiden hinnasta valtaosa on veroa.


Maanantaina raakaöljy nousi uusimpaan huippuunsa sitten Persianlahden sodan. Nousun odotetaan jatkuvan. Samalla myös lopputuotteiden kuten bensiinin ja dieselin hinnat pysyvät nousussa.

Erityisen huolissaan polttoaineiden hinnan noususta ovat kuorma-autoilijat. Myös kuluttajien kipukynnys alkaa olla koetuksella, kun bensiinin litrahinta lähentelee monilla paikkakunnilla 6,50:tä markkaa.

Venäjän kaupan romahduksen vuoksi runsaat tuhat autoa jäi ilman itäkuljetuksia, sillä kuljetukset naapuriin hoituvat nyt 400-450 autolla.

Kilpailu kotimaan ja Keski-Euroopan kuljetuksista oli jo entuudestaan kiivasta.

Suomen kuorma-autoliitto esittikin maanantaina valtiovarainministeri Sauli Niinistölle, että dieselveroa tiputettaisiin samalle tasolle kuin muissa EU-maissa. Tämä tietäisi 33 pennin leikkausta dieselin litrahintaan.

Liitto ei ole ensi kertaa asialla tänä vuonna, sillä jo kesällä tehtiin samanlainen aloite. Niinistö ei ole tähän mennessä lämmennyt asialle.

Kuorma-autoliiton viestintäpäällikkö Juha Norppa-Rahkola muistutti, että ammattiliikenteessä bussi- ja taksiyhtiöt ovat voineet siirtää osan polttoaineen hinnan korotuksista hintoihinsa, koska liikenneministeriö on kohottanut alan taksoja.

- Kuorma-autoliikenteessä tällaisia taksoja ei ole ollut 90-luvun alun jälkeen, hän huomautti.


"Nousu vaikuttaa koko teollisuuteen"

Kuorma-autoilijat muistuttavat, että alan kustannusten nousu on koko Suomen teollisuuden ongelma, sillä 60 prosenttia kuorma-autojen kuljetuksista on teollisuudelle.

Liiton laskelmien mukaan dieselöljyn hinta on noussut 25 prosenttia vuoden alusta. Kokonaiskustannuksiin tämä on tuonut 2,5-7,5 prosenttia.
- Autoa kohden lisäys on 20 000-90 000 markkaa, Norppa-Rahkola sanoi.

Myös öljy- ja kaasualan keskusliitossa on keskusteltu polttoaineveron alentamisesta, mutta toimitusjohtaja Jarmo Nupposen mukaan virallista esitystä asiasta ei ole tehty.

Hän muistutti, että bensiinin jatkuva hinnan nousu vaikuttaa tuntuvasti jo inflaatiolukuihin. Myös eräät taloustieteilijät ovat korostaneet, että bensiiniveron alentamista tulisi harkita yhtenä suhdannepolitiikan täsmäaseena.

Nupponen myönsi, että veron alennuksella helpotettaisiin myös alan yritysten näkymiä. Hänen mielestä polttoaineveroa pitäisi pudottaa useampia kymmeniä pennejä, jotta sillä olisi vaikutusta.

- Kun raakaöljyn hinta oli 10 dollarin tuntumassa, bensalitra oli 1 markka plus verot. Nyt se on lähes 2 markkaa plus verot, hän selvitti.

Nupponen katsoo, että mallia voitaisiin ottaa Italiasta. Siellä veron alennukselle on 60 päivän määräaika, jonka jälkeen tilanne katsotaan uudelleen.

- Myös meillä pitäisi saada perusteellinen keskustelu asiasta aikaan, hän sanoi.

Bensiinin hinta seuraa viiveellä raakaöljyn hintaa. Liiton tuoreimman katsauksen mukaan 95 oktaanisen bensiinin keskihinta oli tämän kuun puolivälissä 6,22 markkaa. Tämän vuoden alussa oltiin noin 5,15 markassa. Monin paikoin ollaan jo 6,40 markan tuntumassa.


Niinistöllä ei uutta sanottavaa

Veroasioista vastaa Niinistön näkemyksiin tuoreimmatkaan vaatimukset eivät pure. Maantaina hänellä ei ollut uutta sanottavaa asiaan.

Valtiovarainministeriössä virkamiehet korostivat, ettei ministeriössä valmistella polttoaineveron alentamista.
- Se on puhtaasti poliittinen kysymys, neuvotteleva virkamies Irmeli Virtaranta tähdensi.

Lokakuun loppuun mennessä valtio oli kerännyt polttoaineista veroa lähes 11 miljardia markkaa. Sen päälle tulee 22 prosentin arvonlisävero.

STT-IA
22.11.1999


Talous -sivulle