Tavaraliikennettä avataan kilpailulle
EU-liikenneministerit pääsivät sopuun rautatiepaketista
EU:n liikenneministerit sopivat rautateitä uudistavista laeista perjantaina. Paketti Euroopan rautateiden elvyttämisestä sisältää kansainvälisen tavaraliikenteen avaamisen kilpailulle.
Nyt sovittu paketti sisältää lakipykälät, joilla toteutetaan
ministerien lokakuussa hyväksymät rautatiepolitiikan
elvyttämisen linjaukset. Määräyksiä muutetaan niin, että usea
rautatieyritys voi toimia samalla verkolla.
Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen oli iloinen, että
paketista saavutettiin nyt yksimielisyys, koska se edistää
rautateiden elvyttämistä ja kilpailukykyä.
- Nyt hyväksytyn
ratkaisun avulla ympäristöystävällinen kuljetusmuoto voi ottaa
hoitaakseen suuremman osan kuljetusmarkkinoista, sanoi Heinonen.
Direktiivipaketilla halutaan parantaa rautateiden kilpailukykyä
ja mahdollistaa kilpailu Euroopan rautateillä. Ministerit
sopivat siitä, että radanpito ja kuljetustoiminta erotetaan
toisistaan ainakin kirjanpidollisesti.
Turvallisuustodistukset ja
toimiluvat täytyy myöntää tasapuolisin ehdoin. Myöskään
ratamaksuissa ja ratakapasiteetin jaossa ei saa syrjiä ketään.
Liikenneministerit keskustelivat pitkään radankäytön
hinnoittelun periaatteista. Ratamaksujen pitää perustua
liikennöinnistä aiheutuneisiin kustannuksiin eli
rajakustannuksiin. Jäsenmaat saavat kuitenkin periä
korkeampiakin maksuja esimerkiksi ympäristö- tai
ruuhkakustannusten takia.
Osana pakettia liikenneministerit keskustelivat rautateiden
yhteentoimivuudesta Euroopassa. Tarkoituksena on yhtenäistää
jäsenmaiden teknisiä järjestelmiä ja poistaa hallinnollisia ja
teknisiä esteitä junien kansainvälisen liikenteen tieltä.
Komissio aikoo ensi vuonna ohjata 200 miljoonaa euroa
TEN-rahoitusta rautatieliikenteen pullonkaulojen poistamiseen.
Liikenneministerit sopivat myös rataverkostosta, jolle
toimiluvan saaneet rautatieyhtiöt pääsevät hoitamaan
tavaraliikennettä. Verkko (ns. TERFN-verkko) kattaa lähes
kaikki radat, joilla on kansainvälistä tavaraliikennettä.
Näille
radoille on myös mahdollista saada yleiseurooppalaista
TEN-tukea. Suomessa TERFN-verkko on sama kuin aiemmin
sovittu TEN-verkko.
Suomi kannatti rautatiepaketin hyväksymistä. Suomessa
radanpidon ja rautatieliikenteen palvelujen tarjoaminen on jo
erotettu toisistaan. Suomessa VR-yhtymä Oy:ltä perittävä
ratamaksu on direktiivin mukainen.
EU:n liikenneasioista vastaava komissaari,
espanjalainen Loyola de Palacio korosti
ministerikokouksen yhteydessä rautatiepaketin
läpimenon tärkeyttä.
Hänen mukaansa hanke
paitsi edistää kilpailua, myös avaa
mahdollisuuden EU-maiden rautatieverkkojen
yhteensovittamiselle, mikä tekee rajojen ylitykset
aiempaa helpommiksi.
Uudistusten hyväksyminen otti lopulta tiukoille,
eikä siinä onnistuttu ilman useille EU-maille
tehtyjä myönnytyksiä. Varsinkin Ranska esitti
rautatiepakettia hahmoteltaessa useaan
otteeseen vastalauseita.
IA
10.12.1999
Politiikka -sivulle
|