Toinen aalto kääntää joukkoliikennettä nousuun
Kaupunkien joukkoliikenteeseen etsitään uutta potkua liikenneministeriön käynnistämällä Joukkoliikenteen toinen aalto -hankkeella. Toisessa aallossa on mukana 25 kaupunkia ja neljättäkymmentä erilaista kokeilua.
Kokeiluhankkeita vertailtiin perjantaina
Tampereella kokoontuneessa seminaarissa.
Väliraportti hankkeista valmistuu kuitenkin vasta
keväällä 2000.
Joukkoliikenteen toinen aalto käynnistettiin viime
syksynä. Paikallisten hankkeiden yhteen
sovituksesta vastaavat Suomen
Paikallisliikenneliitto ja Liikenneliitto.
Paikallisliikenneliitto on kaupunkien
joukkoliikennettä harjoittavien yritysten
etujärjestö ja Liikenneliitto kevyen liikenteen ja
joukkoliikenteen käyttäjien etujärjestö.
Parlamentaarisen liikennekomitean aloitteesta
yritettiin 1970-luvulla parantaa joukkoliikenteen
asemaa. Silloin kokeiluja tehtiin erilaisilla
liikennealueilla. Se oli joukkoliikenteen
kehittämisen ensimmäinen aalto, vaikka sitä ei
sillä kutsuttukaan.
Projektipäällikkö Anders Pulkki
Paikallisliikenneliitosta näkee, että nyt on sopiva
hetki parantaa joukkoliikenteen asemaa.
Muuttoliikenne suuntautuu kaupunkeihin.
Kaupunkikeskustojen viihtyvyyden kannalta olisi
parempi saada ihmiset käyttämään
joukkoliikennettä.
Parhaillaan kokeillaan mm. erilaisia tariffeja,
hintajoustoja, bussiliikenteen nopeuttamista,
joukkoliikenteen liikennevaloetuuksia,
terminaalien parantamista ja markkinointikeinoja.
Linjuriautosta katujen ässä
Joukkoliikenteen suosio oli korkeimmillaan
1960-luvun puolivälissä. Sen jälkeen
henkilöautojen lisääntyminen käänsi koko maan
kattavat matkustajaluvut laskuun.
Suurin lasku on kirjattu haja-asutusalueilla.
Vahvimmillaan joukkoliikenne toimii edelleen
kaupungeissa ja niiden välisessä liikenteessä.
Liikenneliiton toiminnanjohtaja Sisko Kangas
kertoo, että Suomessa tehdään vuosittain lähes
490 miljoonaa joukkoliikennematkaa.
Se merkitsee, että jokainen suomalainen matkustaa
keskimäärin 96 kertaa jollakin
joukkoliikennevälineellä.
Kangas muistuttaa, että 1970-luvun kokeiluista
jäivät pysyviksi joukkoliikennekaistat
pääkaupunkiseudulle ja muutamiin muihin
kaupunkeihin.
STT-MH
10.12.1999
Kotimaa -sivulle
|