Kaupan järjestöissä halua tarkempaan seulaan

Laki ei pure: Nuoret saavat helposti tupakkaa



Nuoret saavat helposti ostetuksi tupakkaa, vaikka laki kieltääkin tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myynnin alle 18-vuotiaille. Lisäksi henkilötodistuksen ja iän kysyntä on vähäistä, käy ilmi uudesta tutkimuksesta.


Kehnoon tilanteeseen haetaan nyt muutosta K18-tarralla, jonka kauppias voi kiinnittää tupakkamyyntipisteiden kassojen läheisyyteen. Tarrassa on kehotus "Näytäthän henkilöllisyystodistuksesi" , ja sen suunnittelussa on ollut mukana myös koululaisia.

Nuorten tupakointitutkimuksen ja tarran ovat teettäneet Suomen syöpäyhdistys, Keuhkovammaliitto ja tupakkapoliittinen yhdistys Suomen ASH ry. Tutkimuksen tekijänä on ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Ikää kysytään harvoin, jos koskaan

Tupakkaa ostaneista 13-15-vuotiaista nuorista 88 prosenttia ilmoitti, ettei heiltä kysytä ikää koskaan tai harvoin tupakanoston yhteydessä. Lisäksi vain muutamilta 13-15-vuotiailta kysytään henkilöllisyyspapereita: 94 prosenttia vastanneista ilmoitti, ettei koskaan tai harvoin.

Tytöiltä kysytään henkilöllisyystodistus selvästi samanikäisiä poikia harvemmin. Nuoret ilmoittivat myös onnistuvansa tupakanostossa, pojista kaikki ja tytöistä 93 prosenttia.

Kysely tehtiin viime keväänä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Nurmijärvellä. Kaikkiaan haastateltavia oli 146 koululaista, ja mukaan valittiin satunnaisesti kultakin paikkakunnalta yhdeltä yläasteelta yksi 7:s ja yksi 8:s luokka.

Tupakanmyynnin alle 18-vuotiaille kieltävä laki tuli voimaan jo vuonna 1995. Mervi Hara muistelee, että sen perusteella annettiin tuona vuonna vain pari kolme pientä sakkoa joillekin kioskeille.

Ongelmana on se, että lain valvonta siirtyi kunnan terveystarkastajille, joilla siihen aikaan oli kädet täynnä EU:hun liittymiseen tuomia asioita.
- Nyt kaikki nostelevat ja levittelevät käsiään, kuvaa Hara nuorten tupakanoston aiheuttamia pulmia.

Tytöt ovat kovia kessuttelemaan

Nuorten kiinnostus tupakkakokeiluihin kasvaa huomattavasti, kun siirrytään 7. luokalta 8. luokalle. Seiskaluokkalaisista vajaa viidennes oli ostanut tupakkaa ja hiukan yli puolet heistä kertoi joskus kokeilleensa polttamista.

Kasiluokkalaisista oli tupakkaa ostanut jo yli puolet ja ainoastaan 17 prosenttia heistä oli sellaisia, jotka eivät olleet koskaan polttaneet tupakkia.

Päivittäin tupakoivia koululaisia oli seitsemännellä luokalla 4 prosenttia ja kahdeksannella luokalla 19 prosenttia, jolloin tytöt tupakoivat poikia useammin. Kahdeksannella luokalla oli satunnaisesti tupakoivia tyttöjä huomattavasti enemmän kuin tällaisia poikia.

Kaupan järjestöillä on yhteistyöhalua

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine ja Bensiinikauppiaitten liiton järjestösihteeri Hannu Laitinen vakuuttavat, että yhteistyöhalua löytyy nuorten tupakanostojen estämiseksi.

Laine ja Laitinen voivatkin näin sanoa, sillä heidän järjestönsä selvisivät tutkimuksesta paremmin kuin kioskinpitäjien vastaava: kun seitsemäsluokkalaisilta kysyttiin, mistä he saivat tupakkaa, vastasi 64 prosenttia tämän onnistuvan kioskista.

Laine ja Laitinen toivovat kauppiaiden parantavan valvontaa vapaaehtoisesti. Tätä varten lähtee kentälle kiertokirjeitä ja muuta opasmateriaalia.

Tupakan oston tutkimusta jatketaan tänä keväänä uudella selvityksellä. Siinä kysytään myyjien näkemyksiä siitä, mikä on pielessä, kun nuoret saavat niin helposti tupakkaa.

Uusi tekniikka toisi parempaa valvontaa

Uusi tekniikka tarjoaisi kyllä monia keinoja tupakan myynnin valvonnan parantamiseksi. Kysymys onkin paljon siitä, onko kaupoissa aikaa ja halua mennä tiukempiin otteisiin, koska ne taas vaativat aikaa ja lisäävät kassajonoja.

Yksi näppärä kikka olisi tehdä sellaisia uusia kassapääteohjelmia, jotka panevat kassan piippaamaan, kun koneeseen näpytetään tupakkatuote. - Nuorelta voisi silloin pyytää henkilökorttia ja perustella sitä sillä, että "kun toi kone piippaa", ideoi Hannu Laitinen Bensiinikauppiaiden liitosta.

Päivittäistavarakauppaa edustava Osmo Laine perustelee tupakan myyntikiellon parempaa noudattamista myös yksityisen kaupan laadun osoittajana - se liittyisi hyvin palveluun ja osoittaisi, että "meihin voi luottaa".

STT-IA
6.3.1998


AJASSA -SIVULLE