Otila: EU:n aluepolitiikan muutokset väistämättömiä



EU:n laajentuminen itään ja komission esittelemä Agenda 2000 -asiakirja tulevat koskettamaan EU:n rakenteita ja politiikkoja monin tavoin. Päätöksentekojärjestelmää on tehostettava ja yksinkertaistettava ja EU:n budjetista jaettavat varat tulee kohdistaa uudella tavalla.


EU-komission Agenda 2000-asiakirjassa käsitellään kattavasti unionin tulevia toimia erityisesti maatalous- ja aluepolitiikan suhteen. Asiakirja on saanut julkisuudessa kielteisen sävytyksen, sillä on peloteltu ja sitä on käytetty tehokkaasti lyömäaseena jäsenmaiden hallituksia vastaan. Myös Suomessa Agenda on ollut välillä kiivaankin käsittelyn kohteena.

- Tietysti on hyvä, että Suomessa ja muissa jäsenmaissa reagoidaan asioihin, joita Bryssel tuottaa. On nimittäin niin, että tietty kritiikki kuuluu asiaan.

- Nyt täytyy kuitenkin pitää mielessä, että komission Agenda-asiakirja on vasta esitys eikä mikään kiveen hakattu ohjeistus siitä, mitä jäsenmaat joutuvat ottamaan vastaan, muistuttaa Euroopan parlamentin aluepoliittisen valiokunnan jäsen Jyrki Otila.

- Voidaan sanoa, että aluepolitiikan näkökulmasta tarkasteltuna esitys näyttää tyydyttävältä, mutta maatalouden osalta Suomen on saatava esityksiin muutoksia, muuten yksi yhteiskunnan sektori joutuu liian koville.

Tehokkuutta hallinnointiin

Otilan mukaan aluepoliittisten ohjelmien lukumäärän supistaminen kuudesta kolmeen tuo tehokkuutta niiden hallinnointiin.

- Kolmen ohjelman varoja voidaan keskittää tehokkaasti ja samalla se vähentää virkamiestyötä, jota varmasti muutenkin riittää. Suomi hyötyy uudistuksesta: Lappi, Kainuu, Pohjois-Karjala sekä Etelä- ja Pohjois-Savo, jotka ovat köyhimpiä alueita, kuuluvat selkeästi tukialueiden piiriin.

- Uuteen kakkosohjelmaan sisällytetään maatalousvarojen lisäksi taantuvat teollisuusalueet, jolloin varmasti syntyy kädenvääntöä varojen painopistealueista. Nyt näyttäisi siltä, että maatalous voittaisi, mutta se jää nähtäväksi; taantuvat teollisuusalueet tarvitsevat myös tukea, joten tukipolitiikkakysymys ei ole mikään helppo ratkaista, Otila sanoo.

Euroopan unionin seuraavaa budjettikautta vuosina 2000-2006 leimaa erityisesti laajentuminen itäiseen Eurooppaan. Kuusi uutta jäsenmaata vaatii uusia järjestelyjä, jolloin budjettirakenteen painopistealueet tulevat muuttumaan. Otilan mukaan haasteet on otettava vastaan.

- Suomenkin on lähdettävä siitä tosiasiasta, että EU:n rahavirrat kääntyvät poispäin; roolimme muuttuu selkeästi nettomaksajaksi.

Hakijat rutkasti jäljessä

- EU:n laajentumista ajatellen tilanne on sellainen, että nykyiset kandidaattimaat ovat - suoraan sanottuna - jäsenmaita rutkasti jäljessä kaikilla taloudellisilla ja sosiaalisilla mittareilla mitattuna.

- Lainsäädännön saaminen jäsenyyskuntoon ei liene järin suuri taloudellinen kustannus, mutta kun yhteiskunnan tuotantorakennetta ja infrastruktuuria aletaan tosissaan reivata jäsenyyden edellyttämälle tasolle, niin se vie ecuja, arvelee Otila.

- Rakennerahastoista täytyy siirtää suurehko osa uusien jäsenmaiden tukemiseen. Perimmäinen lähtökohta on kuitenkin se, että Euroopan yhdentyminen jatkuu ja ketään ei tulisi sulkea pois kehityksen valtavirrasta.

- Nykyisellä ja seuraavalla budjettikaudella aluepolitiikassa liikkuu rahaa satoja miljardeja markkoja. EU-jäsenmaat, etunenässä Irlanti ja Suomi, ovat hyödyntäneet aluepolitiikan suomia mahdollisuuksia erityisesti rakennepolitiikan suhteen ja tällä tavalla on pystytty luomaan työpaikkoja taantuvilla alueilla.

Suomen rakennepolitiikasta lisäarvoa

Otilan mielestä Suomessa harjoitettu rakennepolitiikka on näinkin lyhyessä ajassa, runsaassa kolmessa vuodessa, tuonut selkeästi lisäarvoa aluepoliittiseen ajatteluun ja tietysti taloudellisia resursseja, joiden avulla kehittymättömien ja taantuneiden alueiden rakenteita on voitu kohentaa.

- Runsaan puolentoista vuoden aikana olen saanut huomata, että kamppailu rakennerahastojen varoista on tiukkaa. Tietysti jäsenmaat vääntävät kättä tukisummista, mutta myös alueet kamppailevat keskenään väkevästi.

Kamppailua ei tule varmastikaan vähentämään se, että laajentumisen myötä rakennetuet supistuvat. Suomen kannattaisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota alueelliseen yhteistyöhön; näin saataisiin karsittua pois pienet projektit ja alueen kokonaisetu tulisi otettua huomioon aiempaa paremmin.

Esimerkiksi Itä-Suomen kohdalla Otila suosittaa panostamista Interreg -raja-alueyhteistyöhön Venäjän kanssa.
- Ennakkoluulottomuus, idearikkaus ja terve kansallinen ja alueellinen itsekkyys ovat avainsanat, joilla pysymme muiden jäsenmaiden mukana unionin rakennekehityksessä.

HARRI MÄKELÄ
22.5.1998


POLITIIKKA -SIVULLE