Tax free jatkuu Ahvenanmaan ja Tallinnan laivaliikenteessä



Silja Line ja Viking Line saavat jatkaa verovapaata kauppaansa Ahvenanmaan ja Tallinnan kautta kulkevassa laivaliikenteessä, ilmoitti EU:n komissio perjantaina.


Varustamot ja lentoyhtiöt saavat myös jatkaa verovapaan ruoan ja juoman tarjoilua reiteillään EU:ssa, vaikka verovapaiden tavaroiden kauppa päättyykin EU:ssa 1. heinäkuuta ensi vuonna.

Suomen ja Ruotsin väliä liikennöivät varustamot ovat jo ryhtyneet suunnittelemaan verovapaan kaupan loppumisen myötä välttämättömäksi käyvää liikennöinnin uudelleenjärjestämistä.

Komissio tulkitsee verovapaata myyntiä koskevia direktiivejä vuosilta 1991 ja 1992 siten, että varustamoiden on tarjottava matkustajille mahdollisuus astua laivaan tai maihin EU:n veroalueen ulkopuolisissa satamissa.

Jotta verovapaa kauppa voisi jatkua, on Siljan ja Vikingin kuljettava Tallinnan tai Maarianhaminan kautta.
- Emme ole vielä päättäneet kulkeeko liikenne Helsingin ja Tukholman välillä Tallinnan vai Ahvenanmaan kautta, sanoi Silja Linen suhdetoimintapäällikkö Tuomas Nylund perjantaina STT:lle.

Merenkurkku ongelma

Nylund toimii myös Suomen tax free -elinkeinon etujärjestön Trade and Traffic Finlandin puheenjohtajana. Hän oli tyytyväinen tietoon, että verovapaa tarjoilu saa jatkua laiva- ja lentoliikenteessä.

Nylundin mukaan asia auttaa kannattavuuden säilyttämisessä Siljan reiteillä Vaasan ja Uumajan välillä Merenkurkussa.
- Tax free -tarjoilu ei kuitenkaan yksinään riitä, että voisimme liikennöidä koko vuoden, hän sanoi.

Merenkurkun liikenne kärsii eniten EU:n päätöksestä, koska Vaasan laivat eivät voi ajaa Tallinnan tai Ahvenanmaan kautta. Silja Line on jo aiemmin ilmoittanut, että laivaliikenne Pietarsaaren ja Ruotsin välillä lakkautetaan.

Valmistevero

Komissio päätti perjantaina myös, että laivoissa myytävien tuotteiden valmistevero maksetaan siinä maassa, jossa ne otetaan laivaan.

Nylundin mukaan päätös merkitsee sitä, että Silja tekee Suomen ja Saksan välisessä liikenteessä ostokset Saksassa, koska valmistevero on siellä alhaisempi. Myytävien tuotteiden arvonlisävero maksetaan kuitenkin lähtömaan verotuksen mukaan.

Nylund epäili yhä perjantaina EU-direktiivin laillisuutta. Erityisesti hän pohti, rikkooko direktiivi YK:n merioikeussopimusta, koska se kieltää verovapaiden tuotteiden myynnin kansainvälisillä vesillä. Onkin todennäköistä, että EU:n tuomioistuin saa aikanaan ottaa kantaa direktiivin laillisuuteen.

STT - JHL
2.10.1998


TALOUS -SIVULLE