Pelidemoja: Need For Speed 3 ja Frogger



Tämän viikon pelidemoesittelyssä Need for Speed 3 ja Frogger.


NFS 3 on jatko-osa suositulle autopelille, jossa on yhdistetty aikaisempien osien hyvät puolet lisättynä tuki tämänpäivän tekniikalle mm. 3D-korteille ja Force Feedback- ohjaimille.

Pelissä ajetaan kilpaa autoilla, joista tavallinen sukankuluttaja näkee vain päiväunia, mm. Lamborghini Diablo, Ferrari 550 Maranello, Mercedes CLK GTR, Chevrolet Corvette, ym. Yhteensä pelissä on 13 eri autoa.

Uusimmassa ja viimeisimmässä demossa pelaaja istuu Chevrolet Corvetten ratin taakse. Käynnistetäessä peli arpoo kilpailutavan kahdesta vaihtoehdosta, joko pelaajan lisäksi seitsemän kanssakilpailijaa tai mies miestä vastaan, eli pelaaja ja yksi vastustaja.

Mies miestä vastaan -moodissa on lisäksi poliisit lakia valvomassa, joten ajaminen ei ole pelkästään kilpailijan kanssa taistelemista.

Ykkösosan jälkeen lainvalvojat ovat olleet ilmeisesti jatkokoulutuksessa, sillä kakkososassa ei poliiseja näkynyt, mutta tässä osassa ei pelaajaa valvo mitkään alokkaat. Kun kerran hankkii poliisit peräänsä, on pelaajan vastustaja sen jälkeen pienin murhe. Poliisit roikkuvat perässä maili toisensa jälkeen ja pyytävät radiolla apuvoimia.

Kun perässä roikkuu 3-4 poliisiautoa ja radiolla pyydetään tiesulkua pelaajan eteen, on vitsit aika vähissä. Demossa on vain yhden radan yksi kierros, joka tarkoittaa, että peli päättyy, kun kierros tulee täyteen tai pelaaja saa poliisilta kaksi pikavoittoa.

Pelin päätyttyä kone palaa takaisin käyttöjärjestelmään, joten kokoillan pelisessiota ei demolla voi ottaa, kun kaikki asetukset hallintalaitteita myöten joutuu asettamaan uudestaan. Tosin siihen ei demo ole tarkoitettukaan.

Grafiikka on todella kaunista, vesisateella vesi roiskuu ja autojen valot loistavat märästä tiestä. Valojakin voi vaihtaa lyhyiltä pitkille. Kakkososaan verrattuna peli antaa hieman anteeksi, eli pientareillakin voi ajella.

Peli on näyttävä, mutta raskas pyörittää (n.17 Mt). Demoa testattiin P133, 32 Mt ja 2D- näytönohjaimella. Minimiasetuksilla peli pyöri rimaa hipoen pelattavasti.

P233 MMX, 32Mt ja 3D- kortilla (Ati Charger 4Mt) uskaltaa jo kokeilla yksityiskohtia autossa ja maisemissa. Readme.txt tiedosto kannattaa lukea ennen pelaamista.

Tiedostosta löytyy ohjeet grafiikalle ja ongelmiin käynnistettäessä peliä. Täydellinen peli on ilmestynyt markkinoille ja sen hinta on noin 250-300 mk.

Frogger (n. 3,7 Mt)

Frogger on 3d-versio vanhasta hittipelistä. Siinä on tarkoituksena seikkailla sammakolla saarilla ja popsia kärpäsiä. Urbanisoitunut pääosan esittäjä joutuu ylittämään myös vilkkaasti liikennöityjä teitä välipalan toivossa.

Uimataito on vaihtunut liikennesääntöihin, joten räpylä ei saa kastua tai seikkailu alkaa uudelleen omalta kotisaarelta. Taiteilu ajelehtivien tukkien päällä ei ole niin helppoa kuin miltä se näyttää.

Käynnistyksen yhteydessä pelin grafiikka-asetuksia voi säätää niin, että vanhemmallakin kalustolla pystyy Froggeria pelaamaan. Peli vaatii Directx 5:n tai uudemman. Directx 6.0 saatavana tästä.

MIKA KULMALA
2.10.1998


AJASSA -SIVULLE