Verkkokauppa tähtää tulevaisuuteen



Tietoverkkokaupassa voi tulevaisuudessa ostaa mitä tahansa ja melkein mistä tahansa. Jos videoelokuvassa vilahtavat kengät miellyttävät, ne voi samantien ostaa omakseen hiirtä näpäyttämällä.


Näitä ja nettikauppaan liittyviä muita visioita maalaillaan kolmen päivän ajan Helsingin Messukeskuksessa, jossa avattiin keskiviikkona uuteen toimistotekniikkaan keskittyvät messut. Mukana ammattitapahtumassa on 250 näytteilleasettajaa.

Elektronisen kaupankäynnin opettaja Erkki Leikkari uskoo, että merkittävin muutos tietoverkoissa seuraavien 3-5 vuoden aikana on interaktiivisten lähetysten käynnistyminen digitaalisissa tv-verkoissa.

- Käytännössä kuluttaja voi katsoa uutisia ja näpäyttää hiirellä uutistenlukijan puseroa. Samalla esiin tulee Internet-kauppa, josta kyseisen puseron voi tilata itselleen, visioi Leikkari.

Jatkossa kyse onkin siitä, kuinka kaikki mahdollisuudet saadaan käytännössä hyödynnettyä. Periaatteessa kaikki on myynnissä: verkoissa voi kaupata mitä tahansa, jota voidaan havainnollistaa vielä videokuvalla.
- Tarjolla on kokonainen uusi, maailmanlaajuinen markkina-avaruus, hehkutti Leikkari.

Viihtyminen tärkeää

Tällä hetkellä suurin osa Internet-kaupasta käydään Suomessa vielä yritysten välillä, mutta suoraan kuluttajille suunnattu kauppa on voimakkaasti tulossa mukaan. Nyt kuluttajat voivat ostaa verkosta muun muassa postimerkkejä, tietokoneita, kirjoja ja cd-levyjä. Kukkakauppa Interflora avaa oman nettikauppansa marraskuussa.

Sähköisen kaupankäynnin arvon on arvioitu olleen viime vuonna 55 miljardia markkaa. Lähes kaikki suuret ja keskikokoiset kauppayritykset ovat jo tavalla tai toisella mukana nettikaupassa.

- Kuluttajat haluavat viihtyä verkoissa. Tärkeintä ei ole itse ostaminen, vaan se, että ostoksilla kivaa, sanoo Leikkari ja vertaa nettiostoksilla käymistä ostoskeskuksesta saataviin elämyksiin.

Tulevaisuuden sana tietoverkoissa on toimikortti. Saman kortin käyttöliittymän avulla kuluttaja voi käyttää GSM-puhelinta, televisiota, Internet-yhteyttä ja videopuhelinta.

- Eri kanavat siis yhdentyvät, jonka ansiosta kuluttajan palvelu on joustavaa. Samalla puhutaan lifestyle-kuluttamisesta, sillä samasta kortista selviää, milloin asiakas ostaa, mitä ostaa ja mistä ostaa. Asiakkaan koko elämäntyyli käy ilmi kortin tiedoista, joita tietysti yritysten kannattaa markkinoinnissa hyödyntää, toteaa Leikkari.

Vaikka verkot kehittyvät, perinteinen toimistotekniikka pitää yllättäen myös pintaansa. Viime vuonna Suomessa tulostettiin ja kopioitiin 15 miljardia sivua ja tänä vuonna kopiomäärien uskotaan taas kasvavan.

STT-IA
3.10.1997


TALOUS -SIVULLE