Nevala: Eduskunnan kiireet ainoa rajoitus supon ja eduskunnan yhteistyölle

Suojelupoliisi halutaan eduskunnan ohjaukseen



Valtiontilintarkastajat ehdottavat suojelupoliisin asettamista parlamentaariseen seurantaan. Suojelupoliisin päällikkö poliisineuvos Seppo Nevala luonnehtii eduskunnan ja suojelupoliisin välisiä yhteyksiä hyviksi.


Maanantaina eduskunnalle luovutetussa viime vuotta koskevassa tarkastuskertomuksessa esitetään, että eduskunnalla tulisi olla merkittävä rooli suojelupoliisin toimintojen ohjauksessa.

Tehtävä sopisi valtiontilintarkastajien mielestä ulkoasiainvaliokunnalle, joka voisi samalla saada ajankohtaista ja jatkuvaa tietoa valtion turvallisuuteen liittyvistä kysymyksistä.

Ulkoasianvaliokunta on aiemmin todennut omassa kannanotossaan, että sen käsittelemät asiat sivuavat suojelupoliisin pääasiallista toimialaa eli ulkoista turvallisuutta.

Valiokunnan mielestä suojelupoliisin parlamentaariseen seurantaan liittyy myös tärkeitä periaatteellisia oikeusturvaan ja kansalaisoikeuksiin liittyviä näkökohtia. Sen vuoksi tulisi selvittää, pitäisikö myös perustuslakivaliokunnan olla mukana seurannassa.

Suojelupoliisin menot ovat valtiontilintarkastajain kertomuksen mukaan olleet viime vuosina 43-47 miljoonaa markkaa vuodessa. Koko poliisitoimen menoista sen osuus on ollut parin prosentin luokkaa.

Suojelupoliisin henkilöstön määrä on ollut 160-170. Kaikkiaan poliisin palveluksessa on runsaat 10 000 henkilöä.

Diplomaatteja ohi urakierron

Suojelupoliisin toiminnan ohella valtiontilintarkastajat ovat selvittäneet mm. ulkoasiainhallinnon virkojen täyttämistä. Kertomuksessa esitetään, että erityisesti ulkoasiainneuvoksen tasoisiin virkoihin otettaisiin nykyistä enemmän henkilöitä ohi urakierron.

Tällaisia ns. sivurekrytointeja on tilintarkastajien mukaan toteutettu viime vuosina vain muutama.

Toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi ulkoministeriön henkilöstöltä ja ennen muuta edustustojen päälliköiltä vaaditaan yhä suurempia valmiuksia.

Ulkoasiainhallinnon virkamiehen tavanomainen urakierto ei ehkä enää varmista sitä, että tehtävään valikoituisi aina paras mahdollinen henkilöstö, kertomuksessa arvioidaan.

Valtiontilintarkastajat esittävät lisäksi ulkoministeriössä toimivan EU-sihteeristön ja EU-ministerin siirtämistä pääministerin alaiseen valtioneuvoston kansliaan. Samalla olisi tarkasteltava uudestaan Suomen Brysselin pysyvän edustuston asemaa ulkoministeriön yhteydessä.

Kertomuksessa suositellaan niin ikään toimintojen supistamista kansainvälisiin järjestöihin sijoitetuissa edustustoissa. Perusteena on EU:n yhteinen toimintapolitiikka näissä järjestöissä.

Nevala: Eduskunnan kiireet ainoa rajoitus supon ja eduskunnan yhteistyölle

Suojelupoliisin päällikkö poliisineuvos Seppo Nevala luonnehtii eduskunnan ja suojelupoliisin välisiä yhteyksiä hyviksi. - Jos tässä on ollut jotain epäsäännöllisyyttä tai katkoja, ne ovat pikemminkin eduskunnan kireässä aikataulussa kuin täällä meidän päässä, Nevala huomautti.

Suojelupoliisilla on säännölliset yhteydet keskeisten valiokuntien - ulkoasiainvaliokunnan, perustuslakivaliokunnan ja hallintovaliokunnan - kanssa.

Nevala näkee valtiontilintarkastajien ehdotuksen suojelupoliisin parlamentaarisesta seurannasta myös periaatteellisena kysymyksenä. - Tämähän on periaatteellinenkin kysymys siinä mielessä, että silloinhan eduskunta tavallaan tulisi hallinnon ja toimeenpanovallan puolelle. Ainahan tämä on mahdollista, mutta tietenkin se olisi muutos meidän tähänastiseen käytäntöömme, Nevala tuumi.

Nevala: Esitys ei ole aivan uusi

Nevala kertoi, että tilintarkastajien esittämä asia on ollut esillä aiemminkin, siinä ei ole sinänsä uutta.
- Noin vuosi sitten tätä kysymystä pohdittiin eduskunnassa, muistaakseni ainakin ulkoasiainvaliokunnassa, jossa mekin olimme kuultavana, Nevala muistelee.

Tuolloin ei keskusteltu niinkään "valvonnallisesta näkökohdasta", vaan vuorovaikutuksen lisäämisestä eduskunnan ja turvallisuuspoliisin välillä. Eduskunnassa tehtävää esitettiin ulkoasiainvaliokunnalle tai sen sisälle muodostettavalle suppeammalle elimelle.

- Mikäli eduskunnan puolella tällaista halua asian käsittelyyn ja idean kehittelyyn on, eihän meillä voi olla siihen mitään erityistä huomautettavaa, Nevala toteaa.

Hän toivoi, että mahdolliset parannusesitykset tehostaisivat supon toimintaedellytyksiä. Kaavaillulla "kevyemmällä mallilla" olisi Nevalan mukaan tuskin ainakaan kielteisiä vaikutuksia supon toimintaan.

Vuoden takaisista keskusteluista ulkoaisanvaliokunnassa Nevala sai sen käsityksen, että eduskunta kaipasi lähinnä kansainvälistä vertailua erityisesti EU-maiden väillä ja haluaisi kehittää Suomenkin järjestelmiä tältä pohjalta.

- Mikään ajankohtainen tilanne tai tekijä ei ainakaan meidän tietojemme mukaan ole syynä tähän (tilintarastajien ehdotukseen), Nevala vakuutti.

STT-IA
19.12.1997


POLITIIKKA -SIVULLE